Evaluering av rammeplanen – gjennomføringen

I august 2017 fikk barnehagen en ny rammeplan som beskriver barnehagens innhold, ansvar og oppgaver. Fra 2018-2023 foregikk en evaluering av hvordan innføringen av ny rammeplan har endret barnehagenes arbeid.

Evalueringen sier noe om hvilke endringer som skjer i barnehagen og i hvilken grad disse endringene henger sammen med ny rammeplan. Den utforsker implementeringen over tid og belyser hvordan rammeplanen som styringsdokument blir fortstått.

Når vi snakker om implementering, er vi ikke bare interessert i hvilke planer og strategier som blir laget, men også hvordan hele organisasjonen omsetter nye ideer, teori og visjoner til praksis – og hvordan de opprettholder den nye praksisen over tid.

Hvorfor evaluerer vi?

Kunnskapen vi har fått gjennom evalueringen er et viktig grunnlag for videre arbeid med implementering av rammeplanen og for framtidig politikkutforming. Den vil også gi barnehagemyndighet, eiere og barnehagene selv informasjon om hvordan barnehagesektoren jobber for å implementere den nye rammeplanen. 

Datakilder og metoder

Evalueringen tar utgangspunkt i ulike datakilder og metoder, både kvantitative og kvalitative:

  • Spørreundersøkelse til alle kommuner
  • Spørreundersøkelse til styrer/daglig leder i alle barnehager
  • Casestudier i barnehager
  • Difis innbyggerundersøkelse
  • Policydokumenter og lokale planer og strategier
  • Intervjudata med nøkkelinformanter på nasjonalt nivå, kommunalt nivå og regionalt nivå

NORCE ledet evalueringen

Forskningsinstituttet NORCE i Bergen hadde ansvar for å evaluere hvordan innføringen av ny rammeplan har endret barnehagenes arbeid. Prosjektet ble ledet av Anne Dåsvatn Homme. Hun hadde med seg ti andre forskere fra NORCE, Universitetet i Bergen, Høgskolen på Vestlandet og Universitetet i Trømsø.

Seks forskningsmiljø søkte om å få evalueringsoppdraget. Et eksternt programstyre ledet av professor Henrik Zachrisson ved Universitetet i Oslo, valgte NORCE.

NORCE har brukt et bredt spenn av datakilder og metodiske tilnærminger, og har vist god faglig og metodisk kompetanse. Programstyret gikk enstemmig inn for å tildele prosjektet til NORCE.

Evalueringen har fire hovedproblemstillinger