Visning av resultater og skjermingsregler

Resultatene fra Foreldreundersøkelsen i barnehage blir publiserte i Utdanningsdirektoratets statistikkbank. Barnehager kan se egne resultater i en egen pålogget del. Noen resultater kan være skjermet for å ivareta personvernet til barn og foreldre.

I statistikkbanken kan du sammenligne barnehagens resultater med andre barnehager, med kommuner, fylker og med nasjonalt nivå.

Skjermingsregler (prikkeregler)

Når resultatene er skjermet er det som oftest fordi det er et lavt antall svar i en gruppe. Når Utdanningsdirektoratet skjermer resultatene i tabellen, blir tallet erstattet med en prikk eller en stjerne. Reglene for skjerming kalles derfor «prikkeregler».

Det finnes flere regler for skjerming/prikking som bestemmer hvilke resultater som kan vises. De to viktigste skjermingsreglene er:

Primærskjerming

  • Dersom antallet foreldre bak et svaralternativ, spørsmål eller indeks er 1, 2 eller 3 og antallet svar totalt (f.eks. for en barnehage eller kommune) er lavere enn 20, skal tallet skjermes. 

Eksempel: Om det er 19 foreldre knyttet til en barnehage og 3 av foreldrene svarer et bestemt svaralternativ, vil dette resultatet skjermes. Om det er 20 foreldre tilknyttet en barnehage og 3 foreldre svarer, vil resultatet ikke skjermes.

  • Dersom alle foresatte i en gruppe svarer det samme svaralternativet, så skal tallet skjermes.

Eksempel: Når alle foreldre i en avdeling eller barnehage svarer helt likt, må vi skjerme resultatet fordi vi da med sikkerhet vet hva hver enkelt foresatt har svart.

Sekundærskjerming

Dersom ett tall er primærskjermet, må av og til andre tall som kan benyttes til å utlede de skjermede tallene skjermes.

Om det finnes to barnehager i en kommune hvor den ene barnehagen får resultatet sitt skjermet, kan i enkelte tilfeller også resultater fra den andre barnehagen bli skjermet. Ellers vil det være mulig å sammenstille resultatene mot kommuneresultatene og regne seg frem til hvilket tall som er skjermet.

Har du spørsmål om skjermingsreglene, ta kontakt med brukerstøtte.

Se også informasjon om vårt behandlingsansvar i brukerundersøkelser

To spørsmål falt ut av undersøkelsen