Utdanningsdirektoratet
Postboks 9359 Grønland
0135 OSLO
Deres ref
Vår ref 21/524-3
Dato 5. mars 2021Svar – avklaring om rett til spesialundervisning for ungdom som får tilbud om mer grunnskoleopplæring etter opplæringsloven § 4A-1 andre ledd
Departementet viser til e-post fra Utdanningsdirektoratet 22. januar 2021. I henvendelsen ber direktoratet om tilbakemelding på om ungdom som får tilbud om mer grunnskoleopplæring etter opplæringsloven § 4A-1 andre avsnitt, også har rett til spesialundervisning etter § 4A-2 første avsnitt. Vi beklager at tilbakemeldingen kommer sent.
Departementet er enig med direktoratet i at verken ordlyden i lovteksten eller omtalen i forarbeidene er egnet til å klargjøre rettstilstanden for denne gruppen.
Reglene i opplæringsloven §§ 4A-1 og 4A-2 definerer retten til grunnskoleopplæring for personer over opplæringspliktig alder. Etter § 4A-1 andre avsnitt kan kommuner og fylkeskommuner tilby opplæring etter første ledd til personer som har rett til videregående opplæring, men som trenger mer grunnskoleopplæring for å ha mulighet til å fullføre videregående opplæring.
Både elever i grunnskolen og i videregående opplæring har rett til spesialundervisning. Det samme gjelder for personer over opplæringspliktig alder som har rett til grunnskoleopplæring, men ikke har rett til videregående opplæring.
Vilkåret for rett til spesialundervisning for grunnskoleopplæring særskilt organisert for voksne er knyttet til om deltakeren ikke kan få eller ikke har tilfredsstillende utbytte av det ordinære opplæringstilbudet for voksne, jf. § 4A-2 første avsnitt. Lovteksten legger ikke opp til noe skille mellom personer som har rett til opplæring etter § 4A-1 første avsnitt, og personer som kun får tilbud om opplæring etter § 4A-2 andre avsnitt.Departementet er enig med direktoratet i at formålet med ordningen, nemlig å sette den aktuelle deltakeren i stand til å fullføre videregående opplæring, best harmonerer med at retten til spesialundervisning også omfatter tilbud som blir gitt etter § 4A-1 andre avsnitt. Det går imidlertid klart fram av Prop. 72 L (2015–2016) punkt 5.5.5 at deltakerne i tilbud om mer grunnskoleopplæring ikke har alle rettigheter som elever eller deltakere etter § 4A-1 første avsnitt har. Forarbeidene regner opp tre avvik; retten til skyss, ulykkesforsikring og utdanningsstøtte. Spesialundervisning er ikke nevnt.
Lokale myndigheter er ved lovbestemmelsen gitt en mulighet til å opprette tilbud om mer grunnskoleopplæring, og ikke en plikt. Siden spesialundervisning koster penger, og finansiering av tilbud om mer grunnskoleopplæring må dekkes innenfor eksisterende budsjetter, kan det være en fare for at kommuner og fylkeskommuner kan vegre seg for å opprette slike tilbud hvis de da samtidig forplikter seg til å bekoste spesialundervisning. Dette er ikke ønskelig.I Prop. 72 L (2015–2016) punkt 5.5.5 omtales innholdet i opplæringen slik: "Departementet vurderer det slik at tilbod om meir grunnskoleopplæring bør organiserast og formast ut slik at dei er retta mot dei særskilde utfordringane ungdommane i målgruppa står overfor, både fagleg og sosialt."
Departementet vil peke på at opplæringstilbud som gis etter § 4A-1 både er mer kompakt, og ofte mer individuelt tilpasset, enn et grunnskoletilbud for elever. Mer individuell tilpasning vil trolig redusere behovet for spesialundervisning med påfølgende kostnader.
Lokale myndigheter er gitt stor frihet. Målgruppen er bevisst ikke nærmere definert i forarbeidene og kan defineres lokalt. En praksis med å tilby mer grunnskoleopplæring kun til de som ikke har behov for spesialundervisning, vil imidlertid kunne lede til uheldig forskjellsbehandling som ikke samsvarer med hensikten bak tilbudet og formål om å gi alle likeverdige opplærings- og utdanningsmuligheter.
Samlet sett er det flere tungtveiende argumenter som taler for direktoratets forståelse av at dersom lokale myndigheter velger å opprette tilbud om mer grunnskoleopplæring, plikter de også å tilby spesialundervisning hvis en deltaker i de lokalt definerte målgruppene har rett til dette etter opplæringsloven § 4A-2 første avsnitt. Departementet støtter denne forståelsen og vil se på hvordan bestemmelsene kan klargjøres i arbeidet med ny opplæringslov.
Kristin Ryan (e.f.)
avdelingsdirektør
Stine Elde
seniorrådgiver