Foredragsrekke om opplæringsloven
Her finner du en rekke foredrag om den rettslige reguleringen av opplæringsfeltet. I foredragene utdypes blant annet regler om skoledemokrati, elevmedvirkning, skolemiljø og fysisk inngripen.
Foredragsholder er førsteamanuensis Jon Christian Fløysvik Nordrum fra Universitetet i Oslo.
Her kan du velge å se en eller flere foredrag, avhengig av hva du ønsker å heve din kompetanse i. De fleste foredragene varer mellom 20 og 30 minutter.
1. Hvorfor er skolen styrt av juss og hvordan har den rettslige reguleringen utviklet seg?
Dette foredraget viser til hvorfor skolen reguleres av juss og bruker retten til forsvarlig opplæring, skolemiljø og folkerettens inntog som eksempler på hvordan den rettslige reguleringen har utviklet seg.
Foredragets lengde: ca. 48 minutter.
2. Hvorfor regulerer man som man gjør, og hvorfor har man skjønnsmessige regler?
Dette foredraget gir en overordnet introduksjon til rettssystemet, ulike dilemmaer med rettslig regulering og hvorfor noen regler er skjønnsmessige (lovanvenderperspektivet)
Foredragets lengde: ca. 22 minutter.
3. Hvilke rammer setter jussen for skjønnet?
Dette foredraget viser til rammene jussen setter for skjønnsutøvelsen og hva som kan overprøves av domstoler eller tilsyn (rettsanvenderperspektivet).
Foredragets lengde: ca. 28 minutter.
4. Hvilke vurderinger skal en lærer basere sitt faglige skjønn på?
Dette foredraget viser til hva en rektor eller lærer e.l. skal basere sitt skjønn og sine faglige vurderinger på, og omtaler forskjellen på juridiske, etiske og faglige vurderinger (profesjonsanvendelsesperspektivet).
Foredragets lengde: ca. 27 minutter.
5. Hvilke verdier og funksjoner bygger rettssystemet på og hvordan bruker man loven?
Dette foredraget gir en innføring i funksjonene i vårt rettssystem og hvilke verdier systemet bygger på. Det gir også en innføring i regelverksstrukturen på opplæringsområdet og hvordan man bruker loven.
Foredragets lengde: ca. 29 minutter.
1. Hva sier grunnloven og menneskerettighetene om skoledemokrati og elevmedvirkning?
Dette foredraget viser til de overordnede rammene som grunnloven, barnekonvensjonen og FN-konvensjonen om rettighetene til mennesker med nedsatt funksjonsevne, gir for reglene om skoledemokrati og elevmedvirkning. Det gir også et kort historisk tilbakeblikk og hvor vi er i dag.
Foredragets lengde: ca. 20 minutter.
2. Hvordan står det til med elevdemokratiet i dag?
Dette foredraget viser til relevante utredninger som sier noe om hvordan det står til med elevdemokratiet i dag. Det viser også til hvordan man kan legge til rette for medvirkning og for å skape gode beslutningsprosesser i skolen sett opp mot opplæringsloven.
Foredragets lengde: ca. 24 minutter.
3. Hva sier opplæringsloven om skoledemokrati og elevmedvirkning?
Dette foredraget viser særlig til reglene i opplæringsloven kap. 10 om skoledemokrati og elevmedvirkning og ser dem i sammenheng med overordnet del i læreplanverket. Det viser også til hvordan man kan gi grunnlag for demokratiske prosesser i skolen.
Foredragets lengde: ca. 35 minutter.
1. Hvordan har reglene om skolemiljø og fysisk inngripen utviklet seg?
Dette foredraget gir et historisk tilbakeblikk på adgangen til fysisk inngripen mot barn og unge og går videre inn på utviklingen av reglene om skolemiljø frem til i dag.
Foredragets lengde: 32 minutter.
2. Hva sier reglene om skolemiljø overordnet?
Dette foredraget gir en overordnet gjennomgang av reglene om skolemiljø i opplæringsloven kap. 12.
Foredragets lengde: ca. 28 minutter.
3. Hva sier reglene om aktivitetsplikten og håndhevingsordningen, og hva er bakgrunnen for reglene om fysisk inngripen?
Dette foredraget gir en gjennomgang av skolens aktivitetsplikt i § 12-4 og den skjerpede plikten til å melde fra i § 12-5. Foredraget går også inn på klageretten til statsforvalteren i § 12-6. Videre gir foredraget en gjennomgang av bakgrunnen for reglene om fysisk inngripen i opplæringsloven kap. 13.
Foredragets lengde: ca. 26 minutter.
4. Hvorfor og hvordan er fysisk inngripen regulert i opplæringsloven?
Dette foredraget gir en overordnet introduksjon til hvorfor og hvordan adgangen til å gripe inn fysisk mot elevene er regulert, særlig i opplæringsloven kapittel 13.
Foredragets lengde: ca. 16 minutter.
5. Hva sier opplæringsloven kap. 13 om ordenstiltak, forebygging og fysisk inngripen?
Dette foredraget går nærmere gjennom og forklarer bestemmelsene i opplæringsloven kapittel 13, som gjelder bortvisning, pålagt skolebytte og de tre bestemmelsene som gjelder forebygging, fysisk inngripen og meldeplikt og dokumentasjon.
Foredragets lengde: ca. 25 minutter.
6. Hva er de nærmere vilkårene for fysisk inngripen?
Dette foredraget går i detalj gjennom opplæringsloven § 13-4 som gir hjemmel for når en ansatt i skolen, leksehjelp og SFO kan gripe inn fysisk mot en elev. I foredraget blir vilkårene forklart, og det blir gitt eksempler fra relevant rettspraksis. Det er også en gjennomgang av § 13-5 som regulerer meldeplikt og dokumentasjonskrav når en ansatt har brukt fysisk inngrep mot en elev.
Foredragets lengde: ca. 29 minutter.