Anbefalinger om regulering av mobiler og smartklokker i skolen
Målet er færre forstyrrelser og et styrket skolemiljø
Streng regulering skal bidra til å
- gi færre forstyrrelser i undervisningen og fremme læring.
- styrke skolemiljøet og forhindre mobbing og andre krenkelser.
Reguler gjennom ordensreglementet
Anbefalingen er at skoleeierne strengt regulerer elevenes tilgang til og bruk av private mobiler og smartklokker. Dette må gjøres gjennom ordensreglementet, jf. opplæringsloven § 9 A-10.
Skoleeier bør sette reglene
Skoleeierne har ansvaret for at ordensreglementene blir fastsatt. Dette kan delegeres til den enkelte skole, men vi anbefaler at det er skoleeier selv som står for reguleringen. Slik kan alle skoler i kommunen ha like regler for alle elevene, basert på alder og klassetrinn.
Der skoleeier allerede har delegert myndigheten og opplever at det fungerer, er det ikke nødvendig å gjøre endringer.
Sørg for en involverende prosess
Opplæringsloven fastslår at ordensreglementet er en lokal forskrift som skal utformes etter en involverende prosess lokalt. Gjennomfør grundige og åpne diskusjoner med skoleledere, lærere, andre ansatte, elever og foreldre om reguleringen. Også brukerorganisasjoner og brukerorgan bør få mulighet til å uttale seg. Slik utvikles en felles forståelse av behovene og utfordringene, og det etableres regler som er lettere å etterleve.
Ordensreglementet endres ved behov, og etter at brukerorgan og organisasjoner har fått mulighet til å uttale seg. I Udirs rundskriv om ordensreglement står det mer om hvordan et ordensreglement skal utformes, hvem som har ansvar for utformingen, og hvem ordensreglementet gjelder for.
Ordensreglementet fastsettes i lokal forskrift. Det er viktig å merke seg at ny opplæringslov – gjeldende fra 1. august 2024 – oppstiller krav om at alle lokale forskrifter kunngjøres på Lovdata.
Mer informasjon om hvordan skoleeier og skoler kan foreberede seg på dette finnes her: Lokale forskrifter etter ny opplæringslov.