Vg3 togelektrikerfaget (TOG03‑03)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål
Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne
- risikovurdere, planlegge, gjennomføre og dokumentere arbeidsoppdragene i samarbeid med andre og individuelt i henhold til gjeldende regelverk, standarder, leverandørenes og operatørenes sikkerhetskrav og bedriftens internkontrollsystem, og begrunne valgene som er gjort
- arbeide med hensyn til sikkerhet ved arbeid i og drift av elektriske anlegg, utføre livreddende førstehjelp, arbeide i tråd med ergonomiske prinsipper, bruke verneutstyr og drøfte hvordan sikkerhetsarbeid kan forebygge ulykker og skader
- bygge om, oppgradere og vedlikeholde lav- og høyspenningsanlegg på skinnegående materiell og gjøre rede for hvordan anleggene fungerer
- systematisk feilsøke og reparere skinnegående materiell ved hjelp av egnede måleinstrumenter og dokumentasjon, og vurdere måleresultater opp mot forventede og beregnede verdier
- anvende hånd-, måle- og diagnoseverktøy i arbeid på skinnegående materiell og gjøre rede for vedlikeholds- og kalibreringsrutiner for verktøyet og instrumentenes målenøyaktighet
- adressere komponenter og laste programvare inn i elektroniske enheter og funksjonsteste enhetene etter innlasting av programvare
- bygge om, oppgradere og vedlikeholde bus-systemer for kommunikasjon og styring og gjøre rede for hvordan bus-systemenes er bygget opp og fungerer
- utføre funksjonskontroll og igangkjøring av delsystemer på skinnegående materiell og drifte og vedlikeholde komponenter og utstyr som inngår i systemene, og gjøre rede for delsystemenes oppbygning og virkemåte
- ombygge, oppgradere og vedlikeholde styrings-, kommunikasjons- og sikkerhetskritiske systemer på skinnegående materiell og diskutere med andre faggrupper hvordan systemene er bygget opp og fungerer
- koble sammen skinnegående materiell og gjøre rede for kommunikasjon og styring av de sammenkoblede enhetene
- bygge om, oppgradere og vedlikeholde hovedkomponentene i skinnegående materiell og gi en grunnleggende beskrivelse av hvordan hovedkomponentene er bygget opp og fungerer
- bygge om, oppgradere og vedlikeholde lukkede toalettsystemer, iverksette tiltak for å unngå smittespredning og håndtere smittefarlig avfall
- bygge om, oppgradere og vedlikeholde elektriske forsynings- og traksjonsomformersystemer og gjøre rede for utstyr og komponenter som inngår i systemene
- bygge om, oppgradere og vedlikeholde elektromotorer og tilhørende styresystem og dimensjonere ledning, kabel og vern til motor
- installere, funksjonsteste og justere sensorer og gjøre rede for sensorenes virkemåte, måleområde og begrensninger
- bygge om, oppgradere og vedlikeholde jordingssystemet på rullende materiell og gjøre rede for forskjellen på drifts- og sikkerhetsjord
- diskutere verdien av å oppleve mestring og stolthet over eget arbeid og av å oppleve tilhørighet og trygghet i et arbeidsmiljø uavhengig av kjønn og kultur
- reflektere over bedriftsdemokratiets og det organiserte arbeidslivets forutsetninger, verdier og regler og hvordan et regulert arbeidsliv kan bidra til å motvirke arbeidslivskriminalitet, diskriminering og forskjellbehandling
- håndtere avfall etter eget arbeid på en miljømessig og økonomisk riktig måte, drøfte produkters miljøprestasjon og slette sensitiv informasjon ved avhending
- dokumentere eget arbeid, vurdere arbeidsmetoder, faglige løsninger, kvalitet og estetikk i arbeidsoppdraget, foreslå forbedringer og reflektere rundt mulige endringer
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Lærlingene viser og utvikler kompetanse i vg3 togelektrikerfaget når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i faget.
Instruktøren skal legge til rette for lærlingmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Instruktøren og lærlingene skal være i dialog om lærlingenes utvikling i vg3 togelektrikerfaget. Lærlingene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Instruktøren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at lærlingene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i faget.