Steinfaget (STE03‑02)
Kompetansemål og vurdering

Eksempler på sammenhenger

Forklaring

Kompetansemål 

  • planlegge utvinning, foredling og bruk av stein, arbeide etter tegninger, beskrivelser og preaksepterte løsninger, velge verktøy og materialer og vurdere kostnadene, tidsbruken og miljøbelastningen ved arbeidet
  • utarbeide framdriftsplaner, bestille og motta materialer og utstyr og kontrollere kvalitet og mengde i tråd med arbeidsoppdraget
  • gjøre rede for og bruke kvalitetssikringssystemer, dokumentere arbeidet, arbeide i tråd med gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet og reflektere over konsekvensene av å ikke følge regelverket
  • risikovurdere arbeidsoppdrag gjennomføre en sikker jobbanalyse og rapportere om uønskede hendelser
  • utføre grunnleggende førstehjelp
  • arbeide i tråd med ergonomiske prinsipper og reflektere over konsekvenser av støv- og støyeksponering og bruk av farlige kjemikalier.
  • bruke verne- og sikkerhetsutstyr og reflektere over konsekvensene av feilbruk
  • tegne prosjekter, lage arbeidsbeskrivelser og beregne mengder, areal, masser, vekt, kostnader og materialbruk til prosjektet
  • håndtere stein etter gjeldende regelverk, og gjøre rede for ulike bruksområder for gjenbruk av skrotstein og gjenbruke steinen på en måte som minimere miljøbelastningen
  • vurdere bust, kløv og svall, spalte steinen, og reflektere over hvordan feilbryting påvirker ulike typer bergarter
  • velge verktøy, utvinne ulike typer bergarter og vurdere hvordan vaiersaging, boring og kiling påvirker produkter av granitt, skifer, marmor og kleberstein
  • identifisere sprekker, fargerenner og kvalitetsforskjeller i steinen og vurdere bearbeidingsmetode ut fra kvaliteten på steinen
  • klassifisere bergarter, identifisere bruksområder, og vurdere hvordan temperatur, fuktighet og klima påvirker steinens egenskaper
  • sage, slipe, polere, sandblåse, flammebrenne og hugge bergarter og vurdere hvordan ulike typer foredling påvirker bruksområdene for stein
  • foreslå steintype og foredlingsmetoder ut fra kunders behov for bruk
  • bruke fagterminologi for å kommunisere med kolleger og andre yrkesutøvere og drøfte ulike løsninger som bidrar til å minimere miljøavtrykket og sikre en effektiv ressursutnyttelse
  • arbeide etter regelverk og avtaler som regulerer arbeidsforholdet i faget, gjøre rede for arbeidsgiverens og arbeidstakerens plikter og rettigheter og reflektere over krav og forventinger som blir stilt til et likeverdig og inkluderende yrkesfelleskap

Underveisvurdering