Vg3 reservedelsfaget (RSD03‑02)
Kompetansemål og vurdering

Eksempler på sammenhenger

Forklaring

Kompetansemål

  • planlegge og gjennomføre arbeid i tråd med bedriftens system for internkontroll og kvalitetssikring og i henhold til internasjonale og nasjonale standarder
  • veilede kunder i valg av reservedeler, tilbehør og ekstrautstyr til kjøretøy ut fra kundens behov, kjøretøyets understellsnummer og gjeldende regelverk
  • behandle kunder og kundeinformasjon i tråd med lovverk, etikk, faglige normer og bedriftens retningslinjer
  • behandle reklamasjoner i henhold til lovverk og bedriftens og leverandørens garantisystem
  • veilede kunden og beskrive ulike valg av sikkerhetsutstyr og tilbehør og alternativer for montering av disse
  • pakke og sende ordre etter kundens bestilling
  • drøfte og anbefale bruk av byttekomponenter ut fra pris og miljøhensyn
  • vurdere og foreslå tiltak for å øke bedriftens salg og fortjeneste
  • bruke lagerstyringssystem for innkjøp, oppfølging, salg og økonomistyring
  • analysere og vurdere lagerbeholdningen med tanke på omsetningshastighet
  • gjennomføre mottakskontroll og plassering av varer
  • dokumentere avvik og reklamasjoner ved mottak av varer i henhold til virksomhetens rutiner
  • gjøre rede for vareflyten fra leverandør til gjenvinning og destruksjon, og håndtere og sortere avfall etter bedriftens rutiner
  • bruke verneutstyr etter gjeldende krav til helse, miljø og sikkerhet
  • forstå og anvende helse-, miljø- og sikkerhetsdatablader
  • analysere lagerets verdi og vurdere muligheter for kostnadsreduksjoner og skroting av varer
  • delta i oppsett av budsjett og forstå balansen mellom inntekter og utgifter
  • gjennomføre fakturering og kreditering og forstå hva ubetalte fakturaer medfører
  • gjennomføre og dokumentere ordrer, restordrer, reklamasjoner og returprosedyrer i bedriftens lagersystem
  • gjennomføre kontroll av inngående faktura
  • gjennomføre varetelling
  • gjennomføre og vurdere utstillinger og presentasjoner av varer i virksomheten
  • presentere pristilbud for kunder og gjennomføre salget etter bedriftens rutiner og krav
  • gjøre rede for partssamarbeidet i bedriften, og reflektere over arbeidsgivers og arbeidstakers plikter og rettigheter, og over hvilke krav og forventninger som stilles til et likeverdig og inkluderende arbeidsliv.

Underveisvurdering