Romteknologi (ROM03‑02)
Kompetansemål og vurdering

Forklaring

Kompetansemål 

  • risikovurdere, planlegge, gjennomføre og dokumentere oppgaver i romteknologi og satellitteknikk i samarbeid med andre i henhold til gjeldende regelverk, og begrunne de valgene som er gjort
  • utføre arbeid i romteknologi og satellitteknikk nøyaktig, effektivt og estetisk i henhold til gjeldende regelverk, standarder, veiledninger, teknisk dokumentasjon og aktuelle kvalitetssikrings- og internkontrollsystemer, og vurdere kvaliteten på eget arbeid
  • gjøre rede for milepæler innenfor romfartshistorien
  • utføre belastningstester og gjøre rede for satellitters rommiljø og krefter og påvirkninger som de utsettes for under oppskyting
  • beregne satellittbaner og gjøre rede for ulike romtransportsystemer, og beskrive ulike oppdrag og nyttelaster en satellitt kan ha
  • vurdere risiko og strategier for håndtering av romsøppel og menneskelig påvirkning i verdensrommet
  • innhente og bruke informasjon og gjøre rede for forskningsprogrammer for den tekniske og vitenskapelige utforskningen av verdensrommet
  • innhente og bruke informasjon fra internasjonale romteknologisentre, velge en problemstilling innenfor romteknologi og presentere resultater med engelsk som kommunikasjonsspråk
  • beskrive norsk romforskning, romrelatert industri og deltakelse i internasjonale prosjekter
  • gjøre rede for hvilke effekter vektløshet har på mennesker, tiltak for å motvirke effekter og hvordan man kan utnytte vektløshet i framstilling av nye produkter
  • orientere en treningssatellitt ved hjelp av magnetfelt og gyroskop og forklare hvordan forskjellige typer orienteringskontroll fungerer
  • opprette kommunikasjon mellom treningssatellitt og kontrollstasjon, styre antenner, kontrollere status for spenninger, strømmer og temperatur og forklare virkemåten til treningssatellitten og kontrollstasjonen
  • beskrive ulike typer energiforsyning og temperaturkontroll for plattformer i rommet
  • beskrive kommunikasjonssatellitters dekningsområde for formidling av ulike typer informasjon mellom to eller flere steder på jorden
  • anvende GNSS-systemer til posisjonering og satellittelefon for kommunikasjon, og gjøre rede for satellittnavigasjon og rombasert internett
  • opprette kontakt med en satellitt i lav jordbane i tillatte frekvensbånd, motta data, sende kommandoer, kontrollere resultatet og forklare hvordan en bakkestasjon fungerer
  • måle avstand og hastighet for en satellitt i lav jordbane ved hjelp av signalstyrke og dopplerforskyvning og vurdere resultatet
  • utforske laserteknologi for overføring av lyd og bilde og forklare prinsippet for overføring av lyd og bilde med laserteknologi
  • utforske LIDAR til å måle avstand, hastighet eller temperatur og forklare prinsippet bak LIDAR
  • konfigurere og bruke kunstig intelligens for roboter og droner, og forklare hvordan roboter kan brukes i oppdrag innenfor romteknologi
  • bruke teleskop til astronomiske observasjoner og gjøre rede for bakke- og rombaserte observatorier
  • bruke fagspråk og delta i faglige diskusjoner nasjonalt og internasjonalt
  • diskutere verdien av å oppleve mestring og stolthet over eget arbeid og av å oppleve tilhørighet og trygghet i et arbeidsmiljø uavhengig av kjønn og kultur
  • reflektere over demokratiets og det organiserte arbeidslivets forutsetninger, verdier og regler og hvordan et regulert arbeidsliv kan bidra til å motvirke arbeidslivskriminalitet, diskriminering og forskjellbehandling
  • dokumentere eget arbeid, vurdere arbeidsmetoder, faglige løsninger, kvalitet og estetikk i arbeidsoppdraget, foreslå forbedringer og reflektere rundt mulige endringer

Underveisvurdering

Standpunktvurdering