Musikk (MDD05‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- øve inn, framføre og formidle musikk etter gehør og notasjon
- vise instrumentaltekniske ferdigheter i utøving på fordypnings- og bruksinstrument
- øvingsplaner og
Å utvikle kan være å designe, skape, modellere eller utforme nye metoder, et produkt eller en tjeneste.
over sammenhengen mellom øving og utøvende utviklingÅ reflektere er å undersøke og tenke gjennom ulike sider ved egne eller andres handlinger, holdninger og ideer. Vi kan også reflektere over et saksforhold, praktiske aktiviteter eller egen læring. Refleksjon innebærer å prøve ut egne tanker og holdninger for å utvikle bedre innsikt og forståelse.
- relevante arbeidsfysiologiske prinsipper og mentale strategier i øving, framføring og formidling
Å bruke vil si at vi gjør oss nytte av noe eller utfører en handling for å oppnå et mål. Å bruke henger nært sammen med å anvende, forstått som å gjøre bruk av, ta i bruk, for eksempel en metode eller et verktøy.
- musikalske uttrykk og virkemidler i interpretasjon og improvisasjon, og
Å utforske handler om å oppleve og eksperimentere og kan ivareta nysgjerrighet og undring. Å utforske kan bety å sanse, søke, oppdage, observere og granske. I noen tilfeller betyr det å undersøke ulike sider av en sak gjennom åpen og kritisk drøfting. Å utforske kan også bety å teste eller prøve ut og evaluere arbeidsmetoder, produkter eller utstyr.
over egne musikalske valg i utøvende og skapende prosesserÅ reflektere er å undersøke og tenke gjennom ulike sider ved egne eller andres handlinger, holdninger og ideer. Vi kan også reflektere over et saksforhold, praktiske aktiviteter eller egen læring. Refleksjon innebærer å prøve ut egne tanker og holdninger for å utvikle bedre innsikt og forståelse.
- og ta aktivt ansvar i ensembler ved å gi og ta imot innspill og ved å forme felles uttrykk i utøvende og skapende prosesser
Å samarbeide innebærer å jobbe sammen med andre for å oppnå en felles forståelse eller et felles mål.
- framføre innøvd repertoar og improvisert materiale på konserter, individuelt og i ensembler
- musikkteoretisk forståelse i innstudering, interpretasjon og improvisasjon på fordypningsinstrument og bruksinstrument
Å bruke vil si at vi gjør oss nytte av noe eller utfører en handling for å oppnå et mål. Å bruke henger nært sammen med å anvende, forstått som å gjøre bruk av, ta i bruk, for eksempel en metode eller et verktøy.
- relevant programvare og andre digitale ressurser i arbeid med innstudering, øving og formidling
Å bruke vil si at vi gjør oss nytte av noe eller utfører en handling for å oppnå et mål. Å bruke henger nært sammen med å anvende, forstått som å gjøre bruk av, ta i bruk, for eksempel en metode eller et verktøy.
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i musikk. Elevene viser og utvikler kompetanse i musikk når de skaper, utøver og formidler musikk gjennom spill og sang. De viser og utvikler også kompetanse når de bruker musikkteoretisk kunnskap og reflekterer over ulike musikalske uttrykk for å utvikle egne personlige uttrykk. Videre viser og utvikler de kompetanse når de arbeider med faget individuelt og i samarbeid med andre i øving, i arbeid med improvisasjon og i bruk av digitale ressurser.Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst ved at elevene får utforske og utvikle musikalske og utøvende ferdigheter.
Læreren skal være i dialog med elevene om utviklingen deres i arbeid med innstudering av repertoar og teknikkutvikling, og elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle utøvende og skapende kompetanse i faget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i musikk ved avslutningen av opplæringen. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i musikk basert på kompetansen eleven har vist gjennom å øve målrettet og hensiktsmessig, utvikle tekniske ferdigheter, samarbeide i ensembler, bruke digitale ressurser på en etisk måte, og skape og formidle musikk på fordypnings- og bruksinstrument.