Vg3 kostymesyerfaget (KST03‑02)
Kompetansemål og vurdering

Eksempler på sammenhenger

Forklaring

Kompetansemål 

  • planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget arbeid
  • analysere og tolke en kostymeillustrasjon eller kostymebeskrivelse og drøfte løsninger med oppdragsgiveren
  • presentere egne produkter og tjenester og bruke fagspråk i kommunikasjon med aktører, samarbeidspartnere og kolleger
  • anvende digitale ressurser, fagbøker, klær og tekstiler som informasjonskilde i forarbeid og arbeidsprosess, og reflektere kritisk rundt bruk av denne kunnskapen i eget arbeid
  • utforske stilhistoriens snitt, passform og silhuett og anvende denne kunnskapen i eget arbeid med framstilling av kostymer
  • vurdere kostymets helhetsinntrykk og funksjon i bruk og se det i sammenheng med hva karakteren skal formidle, og den visuelle helheten den er en del av
  • analysere og korrigere egen produksjon kontinuerlig med tanke på kostymets bruk og gitte tidsrammer
  • utforske ulike teknikker og materialer og anvende denne kunnskapen i kommunikasjon med oppdragsgiveren for å komme fram til ønsket uttrykk, funksjon og holdbarhet
  • utvikle arbeidstegninger, arbeidsbeskrivelser og planlegge arbeidsgangen i framstilling av kostymer
  • beregne kostnader for produksjon ut fra en bestilling og gjøre rede for hvordan ulike valg kan påvirke metode, materialer, tidsbruk, pris og holdbarhet
  • ta mål av utøveren og analysere fasong, balanse og volum i en kropp
  • konstruere og modellere mønstre og bearbeide eksisterende grunnformer
  • utarbeide mønstre til moderne og historiske kostymer, dansekostymer og fantasikostymer og til rollefigurer med spesiell kroppsform
  • utføre enkel drapering og vurdere fallet i stoffet
  • vurdere materialets kvaliteter og bærekraftig ressursutnyttelse og anvende disse vurderingene ved tilskjæring
  • anvende ulike fôr og innleggsmaterialer tilpasset ønsket uttrykk, funksjon og holdbarhet
  • anvende ulike sømteknikker og andre sammenføyingsteknikker og vurdere den mest hensiktsmessige metoden tilpasset kostymets funksjonalitet og bruk
  • vurdere og anvende forskjellige utstoppingsteknikker
  • planlegge og gjennomføre innprøvinger og tilpasse riktig balanse i kostymet og god bevegelighet i bruk
  • anvende varme, damp og pressing til å bearbeide og forme materialer, detaljer og plagg
  • vurdere og anvende ulike lukkemekanismer tilpasset hurtige skift og langvarig bruk
  • utforske og gjøre rede for hvordan patinering kan tilføre et kostyme karakter
  • gjøre rede for begrepet kontinuitet i film- og tv-produksjon og bruke denne kunnskapen i eget arbeid
  • utvikle og følge rutiner for orden på verkstedet og på egen arbeidsplass
  • anvende og vedlikeholde maskiner, verktøy og utstyr i henhold til gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet og velge hensiktsmessige ergonomiske arbeidsstillinger i arbeidet
  • arbeide etter regelverk og avtaler som regulerer arbeidsforholdet i faget, og gjøre rede for arbeidsgiverens og arbeidstakerens plikter og rettigheter

Underveisvurdering