Vg3 industrirørleggerfaget (IRL03‑02)
Kompetansemål og vurdering

Eksempler på sammenhenger

Forklaring

Kompetansemål

  • planlegge, beskrive og gjennomføre eget arbeid i tråd med tegninger og standarder, og evaluere arbeidet i etterkant
  • vurdere ulike risikomomenter knyttet til bruk av materiell og utstyr i en arbeidsprosess, og dokumentere og iverksette tiltak i tråd med gjeldende rutiner
  • anvende sikkerhetsdatablader og reflektere over behovet for disse i planleggingen av arbeidsoppgaver
  • registrere og rapportere farlige forhold, uønskede hendelser og avvik, og foreslå korrigerende tiltak
  • gjøre rede for opplæringsbedriftens virksomhet og organisasjonsstruktur, og hvilken rolle verneombudet har i en bedrift
  • bruke ulike verktøy og utstyr for å bearbeide materialer før sammenføying
  • bruke sveisemetoder til å sammenføye rør og materiale etter gjeldende prosedyrer og vurdere resultatet
  • gjøre rede for og reflektere over problemer knyttet til korrosjon og konsekvenser av å kombinere ulike typer materialer, og vurdere ulike typer overflatebehandling
  • utføre og dokumentere lekkasjetesting av rør og rørsystem og dokumentere resultatet
  • forklare og dokumentere sporbarhet av materialer og dokumentere utført sporing
  • bruke isometriske og andre tekniske tegninger for å planlegge og gjennomføre en produksjon og montasje
  • planlegge og gjennomføre klamring av rør etter behov og gjeldende krav
  • montere rør og utstyr ved hjelp av ulike mekaniske sammenføyingsmetoder etter gjeldende prosedyrer
  • utføre kildesortering og håndtere avfall i tråd med gjeldende krav og rutiner
  • anvende ulike typer måleutstyr og foreta beregninger i sammenheng med planlegging og utføring av arbeidsoppgaver
  • planlegge og utføre boltetrekking i henhold til krav og prosedyrer
  • gjøre rede for substitusjonsplikten og hvordan dette er med på å begrense skadelige stoffer i miljøet
  • gjøre rede for partssamarbeidet i bedriften og reflektere over arbeidsgivers og arbeidstakers plikter og rettigheter og over hvilke krav og forventninger som stilles til et likeverdig og inkluderende arbeidsliv

Underveisvurdering