Glassliperfaget (GSF03‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål
Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne
- utvikle, planlegge, gjennomføre, presentere, vurdere og dokumentere eget faglig arbeid
- planlegge eget arbeid med tanke på optimal utnyttelse av de tilgjengelige ressursene i samsvar med produksjonsplaner, beskrivelser og instruksjoner
- utforske ulike foredlingsteknikker, glassmaterialers egenskaper og bruksområder og anvende kunnskap om dette i eget arbeid
- merke, grovslipe, finslipe og polere rette og buede skjær til ulike typer mønstre
- grovslipe, finslipe og polere fasetter
- utføre boring i glassprodukter
- gjøre rede for og anvende ulike teknikker form varm- og kaldspregning av produkter
- utføre kaldsprengning og planering av bunn og topp
- utføre enkel gravering og gjøre rede for hvordan ulike valg påvirker produksjon og design
- utføre dreiing og annet vedlikehold av jern-, diamant- og steinskiver og andre hjelpemidler
- anvende sandblåsing ut fra valgt materiale og ønsket utforming og begrunne valg av verktøy og utstyr
- utføre saging med diamantsag og håndholdt verktøy
- beskrive hvordan nedkjølingsprosessen kan påvirke arbeidet med foredling av glass og bruke denne kunnskapen i eget arbeid
- beskrive hvordan ulike farger i glass påvirker nedkjølingsprosessen og bruke denne kunnskapen i valg av teknikk i eget arbeid
- vurdere skader og tiltak for å reparere og restaurere glassprodukter og begrunne valg knyttet til gjenbruk og holdbarhet
- gjøre rede for fremstilling av glass i glassverkstedet, og ulike teknikker som å støpe, blåse i form og å friblåse
- finne og vurdere informasjon for å analysere faglige spørsmål og problemstillinger og bruke kildene på en måte som lar seg etterprøve
- vurdere miljøeffektene av foredling av glass og gjøre rede for hvordan utførelse, gjenbruk og avfallshåndtering påvirker helse, miljø og sikkerhet
- gjøre rede for digitale verktøy som kan brukes til design og utforming av produkter
- bruke og vedlikeholde maskiner, verktøy og utstyr, holde orden i verksted og på egen arbeidsplass og følge gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet
- arbeide etter regelverk og avtaler som regulerer arbeidsforholdet, og gjøre rede for arbeidsgiverens og arbeidstakerens plikter og rettigheter
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Lærlingene viser og utvikler kompetanse i glassliperfaget når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i faget.
Instruktøren skal legge til rette for lærlingmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Instruktøren og lærlingene skal være i dialog om lærlingenes utvikling i glassliperfaget. Lærlingene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Instruktøren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at lærlingene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i faget.
