Forgyllerfaget (FGY03‑02)
Kompetansemål og vurdering

Eksempler på sammenhenger

Forklaring

Kompetansemål 

  • planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget arbeid fra idé til ferdig produkt
  • velge, bearbeide og bruke ulike materialer, teknikker, verktøy og utstyr tilpasset arbeidsoppgavene og kundens økonomi og gjøre rede for gjeldende antikvariske retningslinjer, ressursutnyttelse, holdbarhet og kvalitet
  • utvikle design, lage skisser og arbeidstegninger og anvende disse i det praktiske arbeidet
  • framstille limdrenk, grundering, trykkemasse, støpemasse, bolus, anleggingsvann, lakk og voks til patinering og inntoning
  • velge og bruke ulike former for grunnarbeid tilpasset arbeidsoppgavene og gjøre rede for hvordan ulike valg påvirker sluttresultatet
  • anvende ulike dekorasjonsteknikker innenfor forgylling og ut fra ønsket form og funksjon
  • polimentforgylle ved å påføre bolus og anleggingsvann, legge bladgull og bladsølv, polere og forsegle bladsølv
  • oljeforgylle og gjøre rede for valg, funksjon og ulike teknikker i arbeidsprosessen
  • anvende ulike produkter til patinering og gjøre rede for hvordan ulike valg påvirker sluttresultatet
  • vurdere alder, tilstand og materiale til en gjenstand eller en overflate og velge restaureringsmetode ut fra ønsket uttrykk og funksjon
  • rekonstruere manglende elementer på en forgylt gjenstand for restaurering og bygge opp for hånd, støpe eller skjære
  • anvende utstyr, verktøy og maskiner, gjennomføre nødvendig vedlikehold og oppbevare materialer i henhold til gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet
  • drøfte estetikk og design med kunder, kolleger og andre i eget og andres arbeid
  • velge og bruke digitale ressurser i arbeid, presentasjoner og dokumentasjon av eget arbeid
  • utforske og bruke fagets historie, tradisjon og egenart i restaurering og som inspirasjon til egen produktutvikling og bruke kilder på en måte som lar seg etterprøve
  • arbeide etter regelverk og avtaler som regulerer arbeidsforholdet, og gjøre rede for arbeidsgiverens og arbeidstakerens plikter og rettigheter

Underveisvurdering