Hopp til hovedinnhold
logologo
  • Høyringar
  • Kalender
  • Presse
  • Om Udir
  • In English
    • Velg nivå

      • Barnehage
      • Grunnskole
      • Videregående
    • Spesielt for

      • Private barnehager
      • Private skoler
      • Voksenopplæring
    • Annen opplæring

      • SFO
      • Kulturskolen
      • Folkehøgskoler
    • Barnehage

      • Rammeplan og støttemateriell
      • Barnehagemiljø
      • Omsorg
      • Lek
      • Læring
    • Skole og fagopplæring

      • Læreplanverket
      • Tilpasset opplæring
      • Vurderingspraksis
      • Skolemiljø
      • Opplæring i bedrift
      • Fravær
    • Temasider

      • Barn og unge fra Ukraina
      • Minoritetsspråklige og flyktninger
      • Spesialpedagogikk
      • PP-tjenesten (PPT)
      • Samisk
      • Nasjonale minoriteter
    • Eksamen

      • Eksamen - oversikt
      • Finn eksamensoppgaver
      • Administrere eksamen
      • Forberede og ta eksamen
      • Muntlig eksamen
      • Privatisteksamen
    • Prøver

      • Prøver - oversikt
      • Nasjonale prøver
      • Kartleggingsprøver
    • Dokumentasjon

      • Vitnemål og kompetansebevis
      • Realkompetansevurdering
    • Kvalitet

      • Arbeid med kvalitet og kompetanse
      • Sikkerhet og beredskap
      • Ståstedsanalyser
      • Læremidler
      • Samarbeid med andre
    • Kompetansetilbud

      • Videreutdanning
      • Tilskudd for lokal kompetanseutvikling
      • Kompetansepakker
      • Alle kompetanseutviklingstilbud
    • Digitalisering

      • Digitalisering i skolen
      • Kunstig intelligens i skolen
      • Mobiler og smartklokker i skolen
    • Tall og forskning

      • Forskning og annet kunnskapsgrunnlag
      • Statistikk
      • Finn forskning og statistikk
      • Systemer for datainnsamling
      • Internasjonale studier
      • Barnehagefakta
      • Grunnskolens informasjonssystem (GSI)
    • Publikasjoner

      • Vetuva
      • Spørsmål til Skole-Norge
      • Spørsmål til Barnehage-Norge
      • Utdanningsspeilet
    • Brukerundersøkelser

      • Alle brukerundersøkelser
      • Elevundersøkelsen
      • Lærlingundersøkelsen
      • Foreldreundersøkelsen i skole
      • Foreldreundersøkelsen i barnehage
      • Lærerundersøkelsen
    • Regelverkstema

      • Barnehage – oversikt regelverk
      • Opplæring – oversikt regelverk
      • Spesielt for private skoler
      • Maler
      • Personvern (GDPR)
    • Tilsyn

      • Tilsyn - oversikt
      • Melde bekymring
    • Tilskudd

      • Tilskudd – oversikt
      • Tilskuddssatser

    • Barnehage
    • Grunnskole
    • Videregående
    • Private barnehager
    • Private skoler
    • Voksenopplæring
    • SFO
    • Kulturskolen
    • Folkehøgskoler

    • Rammeplan og støttemateriell
    • Barnehagemiljø
    • Omsorg
    • Lek
    • Læring
    • Læreplanverket
    • Tilpasset opplæring
    • Vurderingspraksis
    • Skolemiljø
    • Opplæring i bedrift
    • Fravær
    • Barn og unge fra Ukraina
    • Minoritetsspråklige og flyktninger
    • Spesialpedagogikk
    • PP-tjenesten (PPT)
    • Samisk
    • Nasjonale minoriteter

    • Eksamen - oversikt
    • Finn eksamensoppgaver
    • Administrere eksamen
    • Forberede og ta eksamen
    • Muntlig eksamen
    • Privatisteksamen
    • Prøver - oversikt
    • Nasjonale prøver
    • Kartleggingsprøver
    • Vitnemål og kompetansebevis
    • Realkompetansevurdering

    • Arbeid med kvalitet og kompetanse
    • Sikkerhet og beredskap
    • Ståstedsanalyser
    • Læremidler
    • Samarbeid med andre
    • Videreutdanning
    • Tilskudd for lokal kompetanseutvikling
    • Kompetansepakker
    • Alle kompetanseutviklingstilbud
    • Digitalisering i skolen
    • Kunstig intelligens i skolen
    • Mobiler og smartklokker i skolen

    • Forskning og annet kunnskapsgrunnlag
    • Statistikk
    • Finn forskning og statistikk
    • Systemer for datainnsamling
    • Internasjonale studier
    • Barnehagefakta
    • Grunnskolens informasjonssystem (GSI)
    • Vetuva
    • Spørsmål til Skole-Norge
    • Spørsmål til Barnehage-Norge
    • Utdanningsspeilet
    • Alle brukerundersøkelser
    • Elevundersøkelsen
    • Lærlingundersøkelsen
    • Foreldreundersøkelsen i skole
    • Foreldreundersøkelsen i barnehage
    • Lærerundersøkelsen

    • Barnehage – oversikt regelverk
    • Opplæring – oversikt regelverk
    • Spesielt for private skoler
    • Maler
    • Personvern (GDPR)
    • Tilsyn - oversikt
    • Melde bekymring
    • Tilskudd – oversikt
    • Tilskuddssatser
  • Høyringar
  • Kalender
  • Presse
  • Om Udir
  • In English

Du er her:

  • Forside
  • Arbeid med kvalitet og kompetanse
  • Læremidler
  • Hva er gode læremidler?
  • Kunnskapsgrunnlag for kvalitetskriterium for læremiddel i norsk

Du er her:

  • Forside
  • Arbeid med kvalitet og kompetanse
  • Læremidler
  • Hva er gode læremidler?
  • Kunnskapsgrunnlag for kvalitetskriterium for læremiddel i norsk

Kunnskapsgrunnlag i engelsk

Dette kunnnskapsgrunnlaget ble publisert i 2021, og henviser til definisjonen av læremidler slik den var i den tidligere utgaven av forskrift til opplæringsloven. Det kan også finnes andre referanser til tidligere utgave av både forskrift og lov i teksten.

Artikkel
Sist endret: 27.05.2021

Innhold

  • Lesetilvisning

Del I: Oppdrag og bakgrunn

  • 1.
    • 1.1 Oppdraget: Kvalitetskriterium for læremiddel i norsk og engelsk
      • 1.1.2 Forfattere
    • 1.2. Definisjon av læremiddel
    • 1.3 Bakgrunn
    • 1.4 Kven vel læremiddel?

Del II: Generelt om læremiddel

  • 2. Føringar for læremidla i Læreplanverket for Kunnskapsløftet (LK20)
    • 2.1 Kompetanse og djupnelæring
    • 2.2 Inkludering, mangfald og felles referanserammer
    • 2.3 Grunnleggande ferdigheiter og tverrfaglege tema
    • 2.4 Kompetansemål og undervegsvurdering
    • 2.5 Oppsummering
  • 3. Digitalisering av skolen og utfordringar for læremiddelfeltet
    • 3.1 Digital læringsanalyse
    • 3.2 Lesing på papir og skjerm
    • 3.3 Oppsummering
  • 4. Nokre kjenneteikn på kvalitet i læremiddel
    • 4.1 Design og utforming
    • 4.2 Oppgåver
    • 4.3 Verbalspråkleg tilrettelegging
    • 4.4 Lette og vanskelege tekstar
    • 4.5 Oppsummering

Del III: Læremiddel i engelskfaget

  • 5. Engelskfaget
    • 5.1 Engelsk: eit stadig viktigare skolefag
    • 5.2 Utfordringar i engelskfaget
    • 5.3 Oppsummering
  • 6. Kjerneelementa i engelskfaget
    • 6.1 Kommunikasjon
      • 6.1.1 Meiningsskaping og kommunikasjonsstrategiar
      • 6.1.2 Munnleg kommunikasjon
      • 6.1.3 Skriftleg kommunikasjon
      • 6.1.4 Digitalt mediert kommunikasjon
    • 6.2 Språklæring
      • 6.2.1 Tileigning av eit andrespråk
      • 6.2.2 Grammatikk
      • 6.2.3 Fleirspråklegheit
      • 6.2.4 Vokabularlæring
    • 6.3 Møte med engelskspråklege tekstar
      • 6.3.1 Tekstar som grunnlag for læring
      • 6.3.2 Tekstar og utvikling av interkulturell kompetanse
  • 7. Overordna prinsipp og føringar frå læreplanverket
    • 7.1 Kritisk og vitskapleg tenking
    • 7.2 Djupnelæring
    • 7.3 Tverrfaglege tema
  • 8. Kompetanse og vurdering i engelskfaget
    • 8.1 Kjenneteikn på kompetanse
    • 8.2 Vurdering av kompetanse i engelsk
      • 8.2.1 Eit heilskapleg syn på vurdering
      • 8.2.2 Undervegsvurdering gjennom tre fasar

Del IV: Oppsummering av kvalitetskriterium og eit grunnlag for den digitale rettleiaren

  • 9. Kva kjenneteiknar eit godt læremiddel for engelskfaget?
    • 9.1 Føringar frå læreplanverket
    • 9.2 Pedagogisk og didaktisk kvalitet
    • 9.3 Utforming og tekstleg kvalitet
Neste

Vedlegg

Under finn du vedlegg til kunnskapsgrunnlaget med utfyllande informasjon om forsking og arbeid med læremiddel.

  • BELMA (pdf)
  • Digitale læremidler (pdf)
  • Samandrag av læremiddelforskning i Norge (pdf)
  • Internasjonal forskning på læremidler (pdf)
  • Litteraturliste (pdf)
Til toppen
  • Kontakt
  • Tlf: 23 30 12 00
  • Nyhetsvarsel
  • Personvernerklæring
  • Tilgjengelighetserklæring