Skoleeier kan utgjøre en forskjell

Skoleeier kan bidra til at både skoleledere og organisasjonen kan få større utbytte av rektorutdanningen.

Mål og organisering

Rektorutdanningen skal bidra til at skoleledere blir bedre kvalifisert til å ivareta lederoppgavene i skolen. Utdanningen er et supplement til øvrige tilbud og tiltak skoleeiere iverksetter som samlet ivaretar skolelederes behov for støtte og kompetanseutvikling.

Rektorutdanningen er samlingsbasert og tilrettelagt for at deltakerne skal kunne fungere i full stilling som skoleleder ved siden av studiet. Evalueringer viser at deltakerne opplever utdanningen som svært relevant og av god pedagogisk kvalitet, og at den gir rektorer og andre skoleledere en viktig møteplass som dekker behovet for støtte og nettverk.

Deltar en skoleleder på rektorutdanningen kan du være trygg på at du får en mer kompetent leder etter ett og et halvt år. Både deltakerundersøkelser og eksterne evalueringer viser at rektorutdanningen bidrar til at ledere får økt kompetanse for å drive og utvikle skole, de blir tryggere i lederrollen og får mer mot og kraft til å lede.

Legge til rette for deltakelse

Det er krevende for skoleledere å delta på rektorutdanningen ved siden av arbeidet i full stilling som skoleleder. Derfor må skoleeier legge til rette for at deltakelsen får gode rammevilkår. Dette kan eksempelvis bety at skoleleder får dekket sine kostnader til samlinger og studiemateriell etc., at skoleleder i perioder under studiet avlastes eller skjermes for oppgaver, eller får tilført administrative- eller ledelsesressurser.

Være involvert i utdanningen

Skoleeier inviteres til å delta på samlinger hos tilbydere av rektorutdanningen. Dette kan være en viktig arena for egen kompetanseutvikling og for å få bedre kjennskap til skoleledernes læringsreise og for å kunne legge til rette for aktivitetene og utviklingsarbeidet som skal gjennomføres lokalt. Mange vil også i løpet av studiet kunne involvere skoleeier i å definere og drøfte utviklingsområder som skal være tema for skolelederens oppgaver og arbeid på rektorutdanningen. Flere vil også kunne gjennomføre 360 graders evaluering.

Skoleeiers involvering i ulike aktiviteter på rektorutdanningen kan styrke samarbeidet mellom skolelederne og skoleeier, gi felles læringsutbytte og utvikle organisasjonen.

Bruk ny kompetanse

Steget fra å øke egen kompetanse til å forbedre skolens virksomhet kan være krevende. Bruker du for eksempel skoleeieres ledergruppe til å analysere og identifisere forbedringsområder og konkretiserer spørsmål eller problemstillinger skoleledere kan ta med seg på samlingene i rektorutdanningen, kobler du utdanningen til hverdagspraksis i egen organisasjon. Samlingene kan utvikle kunnskap og konkrete tiltak som i neste omgang kan drøftes i ledergruppene og prøves ut i egen organisasjon. Slik kan det jobbes systemisk gjennom utdanningsperioden og du har optimalisert betingelsene for skoleledernes og ledergruppenes læring, og utviklingen av virksomheten i egen organisasjon.

Flere deltar samtidig

Deltar flere skoleledere på rektorutdanningen samtidig kan det øke læringsutbyttet for den enkelte og for organisasjonen. Et læringspar kan føre en dialog om hvordan de oppfatter og forstår undervisningen, og hvordan det tematiske innholdet og arbeidsmåtene i rektorutdanningen kan relateres til, og brukes på egen arbeidsplass. Utdanningen får mer «slitestyrke» og kanskje også mer «trøkk» på hjemmebane.

Skolelederne kan danne et team som arbeider gjensidig avhengig av hverandre gjennom utdanningen. De kan gjøres ansvarlig, ikke bare for sin individuelle læring, men også som organisasjonens representanter i utdanningen og brukes aktivt i felles arbeid med å utvikle egen organisasjon.