Blomsterdekoratørfaget - modulstrukturert opplæring for voksne (BLD05‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter idè og produktutvikling
Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne
- planlegge, gjennomføre, dokumentere og vurdere eget blomsterarbeid
- utarbeide og videreutvikle skisser for hånd og med digitale ressurser
- utforske stillære og ulike trender og tilpasse blomsterdekor etter hvilke behov kunden har
- utforske, utvikle og designe faglige produkter og begrunne valg av stilform og uttrykk og knytte det til analyser av rom, anledning og person
- gjøre rede for kulturuttrykk i ulike kulturer og religioner og tilpasse dette i blomsterdekor i ulike stilarter
- analysere og tolke ulike oppdrag og gjøre estetiske, miljøvennlige og bærekraftige faglige valg, i tråd med kundens ønsker og behov
- utforske og bruke egenskapene ved geometriske figurer og regne ut lengder, vinkler, arealer, volumer, forhold og målestokk i problemløsing innenfor frisør, blomster, interiør og eksponeringsdesign (hentet fra Læreplan i matematikk P)
- anvende fargelære i eget arbeid (hentet fra Læreplan i vg1 frisør, blomster, interiør og eksponeringsdesign)
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Lærlingene viser og utvikler kompetanse i modulen idè og produktutvikling når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i faget.
Instruktøren skal legge til rette for lærlingmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Instruktøren og lærlingene skal være i dialog om lærlingenes utvikling i modulen idè og produktutvikling. Lærlingene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Instruktøren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at lærlingene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i modulen. Kompetansemålene i alle modulene skal forstås i lys av teksten om faget. Lærlingen skal ha én midtveisvurdering ved avslutningen av opplæringen i idè og produktutvikling. Midtveisvurderingen har karakteruttrykket godkjent/ikke godkjent.
