Blomsterdekoratørfaget - modulstrukturert opplæring for voksne (BLD05‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter økonomi og arbeidsliv
Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne
- benytte overslag og budsjett for å beregne materialer til produkt ut fra tidsbruk, innkjøp og lønnsomhet
- vurdere hvordan varelager, vareflyt, orden og tidsbruk påvirker økonomien i bedriften og bruke denne kunnskapen i eget arbeid
- gjennomføre og dokumentere arbeid i samsvar med gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet
- arbeide etter regelverk og avtaler som regulerer arbeidsforholdet i faget, og gjøre rede for pliktene og rettighetene til arbeidsgiveren og arbeidstakeren
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Lærlingene viser og utvikler kompetanse i modulen økonomi og arbeidsliv når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i faget.
Instruktøren skal legge til rette for lærlingmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Instruktøren og lærlingene skal være i dialog om lærlingenes utvikling i modulen økonomi og arbeidsliv. Lærlingene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Instruktøren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at lærlingene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i modulen. Kompetansemålene i alle modulene skal forstås i lys av teksten om faget.
Lærlingen skal ha én midtveisvurdering ved avslutningen av opplæringen i økonomi og arbeidsliv. Midtveisvurderingen har karakteruttrykket godkjent/ikke godkjent.
