Blomsterdekoratørfaget - modulstrukturert opplæring for voksne (BLD05‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter blomsterdekorering og håndverksferdigheter
Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne
- bruke hensiktsmessige håndverksteknikker og verktøy og begrunne egne tekniske valg knyttet til hvor holdbare materialene er, og stil og uttrykk for produktet
- bruke teknikker som bidrar til bærekraftig ressursutnyttelse, og vurdere gjenbruk, avfallshåndtering og miljøpåvirkning av materialer
- bruke analyser, stilform, komposisjonsprinsipper, teknikker og materialer for å skape et helhetlig uttrykk
- utforske og eksperimentere med ulike håndverksteknikker, verktøy og materialer og bruke denne kunnskapen som inspirasjon i eget arbeid
- velge, bruke og vedlikeholde verktøy i praktisk arbeid (hentet fra Læreplan i vg2 blomsterdekoratør)
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Lærlingene viser og utvikler kompetanse i modulen blomsterdekorering og håndverksferdigheter når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i faget.
Instruktøren skal legge til rette for lærlingmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Instruktøren og lærlingene skal være i dialog om lærlingenes utvikling i modulen blomsterdekorering og håndverksferdigheter. Lærlingene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Instruktøren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at lærlingene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i modulen. Kompetansemålene i alle modulene skal forstås i lys av teksten om faget.
Lærlingen skal ha én midtveisvurdering ved avslutningen av opplæringen i blomsterdekorering og håndverksferdigheter. Midtveisvurderingen har karakteruttrykket godkjent/ikke godkjent.
