Hopp til hovedinnhold
logologo
  • Høyringar
  • Kalender
  • Presse
  • Om Udir
  • In English
    • Velg nivå

      • Barnehage
      • Grunnskole
      • Videregående
    • Spesielt for

      • Private barnehager
      • Private skoler
      • Voksenopplæring
    • Annen opplæring

      • SFO
      • Kulturskolen
      • Folkehøgskoler
    • Barnehage

      • Rammeplan og støttemateriell
      • Barnehagemiljø
      • Omsorg
      • Lek
      • Læring
    • Skole og fagopplæring

      • Læreplanverket
      • Tilpasset opplæring
      • Vurderingspraksis
      • Skolemiljø
      • Opplæring i bedrift
      • Fravær
    • Temasider

      • Overganger
      • Minoritetsspråklige og nyankomne
      • Spesialpedagogikk
      • PP-tjenesten (PPT)
      • Samisk
      • Nasjonale minoriteter
    • Eksamen

      • Eksamen - oversikt
      • Finn eksamensoppgaver
      • Administrere eksamen
      • Forberede og ta eksamen
      • Muntlig eksamen
      • Privatisteksamen
    • Prøver

      • Prøver - oversikt
      • Nasjonale prøver
      • Kartleggingsprøver
    • Dokumentasjon

      • Vitnemål og kompetansebevis
      • Realkompetansevurdering
    • Kvalitet

      • Arbeid med kvalitet og kompetanse
      • Sikkerhet og beredskap
      • Ståstedsanalyser
      • Læremidler
      • Samarbeid med andre
    • Kompetansetilbud

      • Endringer kompetanseutvikling
      • Videreutdanning
      • Tilskudd for lokal kompetanseutvikling
      • Kompetansepakker
      • Alle kompetanseutviklingstilbud
    • Digitalisering

      • Digitalisering i skolen
      • Kunstig intelligens i skolen
      • Mobiler og smartklokker i skolen
    • Tall og forskning

      • Forskning og annet kunnskapsgrunnlag
      • Statistikk
      • Finn forskning og statistikk
      • Systemer for datainnsamling
      • Internasjonale studier
      • Barnehagefakta
      • Grunnskolens informasjonssystem (GSI)
    • Publikasjoner

      • Vetuva
      • Spørsmål til Skole-Norge
      • Spørsmål til Barnehage-Norge
      • Utdanningsspeilet
    • Brukerundersøkelser

      • Alle brukerundersøkelser
      • Elevundersøkelsen
      • Lærlingundersøkelsen
      • Foreldreundersøkelsen i barnehage
    • Regelverkstema

      • Barnehage – oversikt regelverk
      • Opplæring – oversikt regelverk
      • Spesielt for private skoler
      • Maler
      • Personvern (GDPR)
    • Tilsyn

      • Tilsyn - oversikt
      • Melde bekymring
    • Tilskudd

      • Tilskudd – oversikt
      • Tilskuddssatser

Du er her:

  • Læring og trivsel
  • Læreplanverket
  • Læreplaner
  • Blomsterdekoratørfaget - modulstrukturert opplæring for voksne
  • Om faget
  • Fagets relevans og sentrale verdier

Blomsterdekoratørfaget - modulstrukturert opplæring for voksne (BLD05‑01)
Fagets relevans og sentrale verdier

  • Bokmål
  • Nynorsk
  • Læreplan i Blomsterdekoratørfaget - modulstrukturert opplæring for voksne (BLD05‑01) - Bokmål, PDF
  • Læreplan i Blomsterdekoratørfaget - modulstrukturert opplæring for voksne (BLD05‑01) - Bokmål, Word
Til overordnet del

  • Forsiden av læreplanen
    • Fagets relevans og sentrale verdier
    • Kjerneelementer
    • Tverrfaglige temaer
    • Grunnleggende ferdigheter
    • Kommunikasjon og kundeveiledning
    • Idè og produktutvikling
    • Materialkunnskap og yrkesidentitet
    • Blomsterdekorering og håndverksferdigheter
    • Økonomi og arbeidsliv
  • Vurderingsordning
  • Gyldighet og innføring
  • Fagkoder

Laster

Vg3 blomsterdekoratørfaget handler om å lage produkter med allsidig design og uttrykk tilpasset ulike personer, rom og anledning, og å yte service og veilede kunder om produkter og tjenester. Faget handler også om hvordan blomsterdekoratøren bruker råvarer, materialer, verktøy, teknikker og kreativitet i produksjon og design med blomster. Videre handler faget om å videreføre et håndverk som ofte er knyttet til ulike tradisjoner og livshendelser, og som utvikler seg i takt med tiden.

Alle fag skal bidra til å realisere verdigrunnlaget for opplæringen. Vg3 blomsterdekoratørfaget skal bidra til å utvikle identiteten som blomsterdekoratør hos den enkelte. Faget skal også bidra til å utvikle evne til kritisk tenkning, faglige vurderinger og ideer ved praktisk arbeid hvor valg og gjennomføring påvirker prosessen og resultatet. Videre bidrar faget til å utvikle skaperglede, selvstendighet og engasjement gjennom at lærlingene benytter fagkompetansen til å ta selvstendige og bærekraftige valg underveis i produksjonsprosessen og til å håndtere etiske problemstillinger i forbindelse med kundebehandling. I tillegg skal lærlingene gjennom faget utvikle toleranse i møte med kulturelt mangfold og mennesker med ulike behov og i ulike livsfaser. Faget skal dessuten bidra til at lærlingene får kunnskap om pliktene og rettighetene til arbeidsgiveren og arbeidstakeren, og om hvor viktig det er med trepartssamarbeidet, der arbeidsgivere, arbeidstakere og myndigheter jobber sammen for å utvikle et bedre arbeidsliv.

Opplæringens verdigrunnlag i overordnet del

For faget:

  • Kort om frisør, blomster, interiør og eksponeringsdesign
  • Modulstrukturert opplæring for voksne i videregående
  • Veileder om realkompetansevurdering i grunnopplæringen
Forrige sideNeste side
Til toppen
  • Kontakt
  • Tlf: 23 30 12 00
  • Abonner på siste nytt
  • Personvernerklæring
  • Tilgjengelighetserklæring