Blomsterdekoratørfaget - modulstrukturert opplæring for voksne (BLD05‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter kommunikasjon og kundeveiledning
Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne
- presentere blomsterfaglige produkter ved å benytte vareeksponering og utstillinger
- benytte hensiktsmessige kommunikasjonsformer og strategier i møte med kunder, kollegaer, leverandører og andre samarbeidspartnere
- veilede og formidle informasjon om blomsterfaglige produkter og tjenester til kunder
- bruke digitale ressurser til idéprosessen, dokumentasjonen og presentasjonen av eget arbeid
- lytte til, forstå og bruke fagterminologi muntlig og skriftlig i arbeidssituasjoner (hentet fra Læreplan i engelsk)
- uttrykke seg nyansert og presist med flyt og sammenheng, idiomatiske uttrykk og varierte setningsstrukturer tilpasset formål, mottaker og situasjon (hentet fra Læreplan i engelsk)
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Lærlingene viser og utvikler kompetanse i modulen kommunikasjon og kundeveieldning når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i faget.
Instruktøren skal legge til rette for lærlingmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Instruktøren og lærlingene skal være i dialog om lærlingenes utvikling i modulen kommunikasjon og kundeveieldning. Lærlingene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Instruktøren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at lærlingene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i modulen. Kompetansemålene i alle modulene skal forstås i lys av teksten om faget.
Lærlingen skal ha én midtveisvurdering ved avslutningen av opplæringen i kommunikasjon og kundeveiledning. Midtveisvurderingen har karakteruttrykket godkjent/ikke godkjent.
