Eksempler på sammenhenger

Forklaring

Kompetansemål etter materialkunnskap og yrkesidentitet

  • vurdere botanisk materiale i produksjon ut fra egenskapene og kvaliteten på materialet og begrunne egne valg knyttet til ordre og stil og uttrykk for produktet
  • vurdere, bestille og bruke ulike botaniske materialer og støttemateriell i eget arbeid og gjøre rede for konsekvensene av ulike valg, med utgangspunkt i en etisk og miljøvennlig produksjon i et lokalt, nasjonalt og globalt perspektiv
  • gjøre rede for opprinnelse, naturlig sesong og stell for et bredt utvalg av botaniske materialer og bruke denne kunnskapen i kommunikasjon med kunder og i praktisk arbeid
  • gjøre rede for og benytte tiltak mot sykdommer på stueplanter
  • gjøre rede for hvordan kulde, varme, støt og feilvanning skader blomster og planter, og vurdere hvordan dette kan forebygges
  • norske og vitenskapelige navn på botaniske materialer og bruke disse i kommunikasjon med kunder og leverandører (hentet fra Læreplan i vg2 blomsterdekoratør)
  • undersøke og vurdere livsløpet til ulike produkter i et bærekraftsperspektiv (hentet fra Læreplan i naturfag)

Underveisvurdering