Blomsterdekoratørfaget - modulstrukturert opplæring for voksne (BLD05‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter materialkunnskap og yrkesidentitet
Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne
- vurdere botanisk materiale i produksjon ut fra egenskapene og kvaliteten på materialet og begrunne egne valg knyttet til ordre og stil og uttrykk for produktet
- vurdere, bestille og bruke ulike botaniske materialer og støttemateriell i eget arbeid og gjøre rede for konsekvensene av ulike valg, med utgangspunkt i en etisk og miljøvennlig produksjon i et lokalt, nasjonalt og globalt perspektiv
- gjøre rede for opprinnelse, naturlig sesong og stell for et bredt utvalg av botaniske materialer og bruke denne kunnskapen i kommunikasjon med kunder og i praktisk arbeid
- gjøre rede for og benytte tiltak mot sykdommer på stueplanter
- gjøre rede for hvordan kulde, varme, støt og feilvanning skader blomster og planter, og vurdere hvordan dette kan forebygges
- norske og vitenskapelige navn på botaniske materialer og bruke disse i kommunikasjon med kunder og leverandører (hentet fra Læreplan i vg2 blomsterdekoratør)
- undersøke og vurdere livsløpet til ulike produkter i et bærekraftsperspektiv (hentet fra Læreplan i naturfag)
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Lærlingene viser og utvikler kompetanse i modulen materialkunnskap og yrkesidentitet når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i faget.
Instruktøren skal legge til rette for lærlingmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Instruktøren og lærlingene skal være i dialog om lærlingenes utvikling i modulen materialkunnskap og yrkesidentitet. Lærlingene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Instruktøren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at lærlingene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i modulen. Kompetansemålene i alle modulene skal forstås i lys av teksten om faget.
Lærlingen skal ha én midtveisvurdering ved avslutningen av opplæringen i materialkunnskap og yrkesidentitet. Midtveisvurderingen har karakteruttrykket godkjent/ikke godkjent.
