Hopp til hovedinnhold
logologo
  • Høyringar
  • Kalender
  • Presse
  • Om Udir
  • In English
    • Velg nivå

      • Barnehage
      • Grunnskole
      • Videregående
    • Spesielt for

      • Private barnehager
      • Private skoler
      • Voksenopplæring
    • Annen opplæring

      • SFO
      • Kulturskolen
      • Folkehøgskoler
    • Barnehage

      • Rammeplan og støttemateriell
      • Barnehagemiljø
      • Omsorg
      • Lek
      • Læring
    • Skole og fagopplæring

      • Læreplanverket
      • Tilpasset opplæring
      • Vurderingspraksis
      • Skolemiljø
      • Opplæring i bedrift
      • Fravær
    • Temasider

      • Overganger
      • Minoritetsspråklige og nyankomne
      • Spesialpedagogikk
      • PP-tjenesten (PPT)
      • Samisk
      • Nasjonale minoriteter
    • Eksamen

      • Eksamen - oversikt
      • Finn eksamensoppgaver
      • Administrere eksamen
      • Forberede og ta eksamen
      • Muntlig eksamen
      • Privatisteksamen
    • Prøver

      • Prøver - oversikt
      • Nasjonale prøver
      • Kartleggingsprøver
    • Dokumentasjon

      • Vitnemål og kompetansebevis
      • Realkompetansevurdering
    • Kvalitet

      • Arbeid med kvalitet og kompetanse
      • Sikkerhet og beredskap
      • Ståstedsanalyser
      • Læremidler
      • Samarbeid med andre
    • Kompetansetilbud

      • Endringer kompetanseutvikling
      • Videreutdanning
      • Tilskudd for lokal kompetanseutvikling
      • Kompetansepakker
      • Alle kompetanseutviklingstilbud
    • Digitalisering

      • Digitalisering i skolen
      • Kunstig intelligens i skolen
      • Mobiler og smartklokker i skolen
    • Tall og forskning

      • Forskning og annet kunnskapsgrunnlag
      • Statistikk
      • Finn forskning og statistikk
      • Systemer for datainnsamling
      • Internasjonale studier
      • Barnehagefakta
      • Grunnskolens informasjonssystem (GSI)
    • Publikasjoner

      • Vetuva
      • Spørsmål til Skole-Norge
      • Spørsmål til Barnehage-Norge
      • Utdanningsspeilet
    • Brukerundersøkelser

      • Alle brukerundersøkelser
      • Elevundersøkelsen
      • Lærlingundersøkelsen
      • Foreldreundersøkelsen i barnehage
    • Regelverkstema

      • Barnehage – oversikt regelverk
      • Opplæring – oversikt regelverk
      • Spesielt for private skoler
      • Maler
      • Personvern (GDPR)
    • Tilsyn

      • Tilsyn - oversikt
      • Melde bekymring
    • Tilskudd

      • Tilskudd – oversikt
      • Tilskuddssatser

Du er her:

  • Læring og trivsel
  • Læreplanverket
  • Læreplanar
  • Kokkfaget – modulstrukturert opplæring for vaksne
  • Om faget
  • Fagrelevans og sentrale verdiar

Kokkfaget – modulstrukturert opplæring for vaksne (KOK05‑01)
Fagrelevans og sentrale verdiar

  • Bokmål
  • Nynorsk
  • Læreplan i Kokkfaget – modulstrukturert opplæring for vaksne (KOK05‑01) - Nynorsk, PDF
  • Læreplan i Kokkfaget – modulstrukturert opplæring for vaksne (KOK05‑01) - Nynorsk, Word
Til overordna del

  • Forsida av læreplanen
    • Fagrelevans og sentrale verdiar
    • Kjerneelement
    • Tverrfaglege tema
    • Grunnleggjande ferdigheiter
    • Mattrygghet
    • Demokrati, yrkesidentitet og arbeidsliv
    • Råvarekunnskap og håndverksferdigheter
    • Måltidsutvikling, bærekraft og ernæring
  • Vurderingsordning
  • Gyldigheit og innføring
  • Fagkodar

Laster

Vg3 kokkfaget handlar om val av råvarer og tillaging av mat og måltid i tråd med lokale, samiske, norske og internasjonale mattradisjonar og trendar. Faget handlar vidare om planlegging av menyar etter sesong, høve og forventningane til kundar, grunnleggjande tillagingsmetodar og sensorikk. Vg3 kokkfaget skal bidra til å fremje mat- og drikkeglede, lokale spesialitetar og forvaltning av matkulturar og tradisjonar. Faget skal òg bidra til å utvikle sjølvstendige, samarbeidande og omstillingsdyktige fagarbeidarar i eit arbeidsliv i endring.

Alle fag skal bidra til å realisere verdigrunnlaget for opplæringa. Vg3 kokkfaget skal bidra til samhandling og oppleving av tilhøyrsel og forståing av dei ulike behova og ønska til gjester. Gjennom kritisk tenking, etisk medvit, medverknad og arbeidsoppgåver utviklar lærlingane innsikt i samanhengen mellom ressursbruken i vår tid og behovet for å vareta ressursar for framtidige generasjonar. Vg3 kokkfaget skal òg bidra til forståing av medråderett og medansvar på arbeidsplassen.

Verdigrunnlaget i opplæringa i overordna del

For faget:

  • Kort om restaurant- og matfag
  • Modulstrukturert opplæring for voksne i videregående
  • Veileder om realkompetansevurdering i grunnopplæringen
Førre sideNeste side
Til toppen
  • Kontakt
  • Tlf: 23 30 12 00
  • Abonner på siste nytt
  • Personvernerklæring
  • Tilgjengelighetserklæring