Hopp til hovedinnhold
logologo
  • Høyringar
  • Kalender
  • Presse
  • Om Udir
  • In English
    • Velg nivå

      • Barnehage
      • Grunnskole
      • Videregående
    • Spesielt for

      • Private barnehager
      • Private skoler
      • Voksenopplæring
    • Annen opplæring

      • SFO
      • Kulturskolen
      • Folkehøgskoler
    • Barnehage

      • Rammeplan og støttemateriell
      • Barnehagemiljø
      • Omsorg
      • Lek
      • Læring
    • Skole og fagopplæring

      • Læreplanverket
      • Tilpasset opplæring
      • Vurderingspraksis
      • Skolemiljø
      • Opplæring i bedrift
      • Fravær
    • Temasider

      • Overganger
      • Minoritetsspråklige og nyankomne
      • Spesialpedagogikk
      • PP-tjenesten (PPT)
      • Samisk
      • Nasjonale minoriteter
    • Eksamen

      • Eksamen - oversikt
      • Finn eksamensoppgaver
      • Administrere eksamen
      • Forberede og ta eksamen
      • Muntlig eksamen
      • Privatisteksamen
    • Prøver

      • Prøver - oversikt
      • Nasjonale prøver
      • Kartleggingsprøver
    • Dokumentasjon

      • Vitnemål og kompetansebevis
      • Realkompetansevurdering
    • Kvalitet

      • Arbeid med kvalitet og kompetanse
      • Sikkerhet og beredskap
      • Ståstedsanalyser
      • Læremidler
      • Samarbeid med andre
    • Kompetansetilbud

      • Endringer kompetanseutvikling
      • Videreutdanning
      • Tilskudd for lokal kompetanseutvikling
      • Kompetansepakker
      • Alle kompetanseutviklingstilbud
    • Digitalisering

      • Digitalisering i skolen
      • Kunstig intelligens i skolen
      • Mobiler og smartklokker i skolen
    • Tall og forskning

      • Forskning og annet kunnskapsgrunnlag
      • Statistikk
      • Finn forskning og statistikk
      • Systemer for datainnsamling
      • Internasjonale studier
      • Barnehagefakta
      • Grunnskolens informasjonssystem (GSI)
    • Publikasjoner

      • Vetuva
      • Spørsmål til Skole-Norge
      • Spørsmål til Barnehage-Norge
      • Utdanningsspeilet
    • Brukerundersøkelser

      • Alle brukerundersøkelser
      • Elevundersøkelsen
      • Lærlingundersøkelsen
      • Foreldreundersøkelsen i barnehage
    • Regelverkstema

      • Barnehage – oversikt regelverk
      • Opplæring – oversikt regelverk
      • Spesielt for private skoler
      • Maler
      • Personvern (GDPR)
    • Tilsyn

      • Tilsyn - oversikt
      • Melde bekymring
    • Tilskudd

      • Tilskudd – oversikt
      • Tilskuddssatser

Du er her:

  • Læring og trivsel
  • Læreplanverket
  • Læreplaner
  • Snekkerfaget med fordypningsområder – modulstrukturert opplæring for voksne
  • Om faget
  • Fagets relevans og sentrale verdier

Snekkerfaget med fordypningsområder – modulstrukturert opplæring for voksne (SNE05‑01)
Fagets relevans og sentrale verdier

  • Bokmål
  • Nynorsk
  • Læreplan i Snekkerfaget med fordypningsområder – modulstrukturert opplæring for voksne (SNE05‑01) - Bokmål, PDF
  • Læreplan i Snekkerfaget med fordypningsområder – modulstrukturert opplæring for voksne (SNE05‑01) - Bokmål, Word
Til overordnet del

  • Forsiden av læreplanen
    • Fagets relevans og sentrale verdier
    • Kjerneelementer
    • Tverrfaglige temaer
    • Grunnleggende ferdigheter
    • Planleggjing
    • Produksjon og overflatebehandling
    • Helse, miljø og sikkerheit og arbeidsmiljø
    • Innreiing
    • Dør og vindauge
    • Trapp
  • Vurderingsordning
  • Gyldighet og innføring
  • Fagkoder

Laster

Vg3 snekkerfaget handler om å produsere vinduer, dører, trapper og innredninger til boliger og næringsbygg og innredning av skip og kjøretøy. Faget skal gjøre lærlingene i stand til å håndtere materialer, bruke maskiner og sette sammen og montere ulike produkter. Faget bidrar til samfunnet gjennom å utdanne yrkesutøvere som bruker råvarer og produksjonsteknikker som sikrer kostnadseffektivitet, framstiller treprodukter som gir varige, miljøvennlige og energieffektive produkter, og sikrer estetisk uttrykk.

Alle fag skal bidra til å realisere verdigrunnlaget for opplæringen. Vg3 snekkerfaget skal bidra til skaperglede og engasjement når lærlingene framstiller treprodukter med varige, miljøvennlige og energieffektive kvaliteter. Kritisk tenkning og etisk bevissthet fremmes gjennom valg av bærekraftige materialer, verktøy og arbeidsmetoder. Effektiv og miljøvennlig ressursutnyttelse og gjenbruk av materialer vil også være med på å fremme respekt for naturen og miljøet. Videre skal faget bidra til at lærlingene får kunnskap om hvilke plikter og rettigheter arbeidsgiveren og arbeidstakeren har, og om trepartssamarbeidet, der arbeidsgiverne, arbeidstakerne og myndighetene jobber sammen for å utvikle et bedre arbeidsliv. Gjennom dialog og refleksjoner om krav og forventninger til et likeverdig og inkluderende yrkesfellesskap får lærlingene større forståelse for verdien av kulturelt mangfold i bygg- og anleggsbransjen.

Opplæringens verdigrunnlag i overordnet del

For faget:

  • Kort om bygg- og anleggsteknikk
  • Modulstrukturert opplæring for voksne i videregående
  • Veileder om realkompetansevurdering i grunnopplæringen
Forrige sideNeste side
Til toppen
  • Kontakt
  • Tlf: 23 30 12 00
  • Abonner på siste nytt
  • Personvernerklæring
  • Tilgjengelighetserklæring