Snekkerfaget med fordypningsområder – modulstrukturert opplæring for voksne (SNE05‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter fordypning i innredning
Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne
- kartlegge forhold og ta mål på monteringsstedet og gjøre rede for hvordan elektriske installasjoner, ventilasjon, røranlegg og byggmessige avvik påvirker konstruksjonen og prosessen fram til ferdig montert produkt
- designe, tegne og konstruere innredninger digitalt og vurdere estetisk uttrykk, funksjonalitet og hvor lett innredningen er å montere
- velge materialer, beslag, festemidler og sammenføyningsmetoder og drøfte faktorer som sikrer funksjonen og bæreevnen i konstruksjonene
- montere og ferdigstille innredninger i samsvar med spesifikasjon og drøfte faktorer som sikrer design, funksjon, forankring og estetisk uttrykk
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Lærlingene viser og utvikler kompetanse i modulen fordypning i innredning når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i faget.
Instruktøren skal legge til rette for lærlingmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Instruktøren og lærlingene skal være i dialog om lærlingenes utvikling i modulen fordypning i innredning. Lærlingene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Instruktøren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at lærlingene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i modulen. Kompetansemålene i alle modulene skal forstås i lys av teksten om faget.
Lærlingen skal ha én midtveisvurdering ved avslutningen av opplæringen i fordypning i innredning. Midtveisvurderingen har karakteruttrykket godkjent/ikke godkjent.
