Snekkerfaget med fordypningsområder – modulstrukturert opplæring for voksne (SNE05‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter produksjon og overflatebehandling
Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne
- velge og bruke ulike limtyper og sammenføyningsteknikker og vurdere hvordan valget påvirker styrken og sammenføyningen i konstruksjonen
- framstille produkter, vurdere konsekvenser av fukt i materialene og luftfuktighet i bygget og sette i verk tiltak
- gjøre rede for produksjon av innredning, dører, vinduer og trapper og drøfte forskjellene i produksjonsmetoder
- velge produksjonsmetode, stille inn og programmere maskiner etter arbeidsoppdraget og reflektere over konsekvenser av valgt metode
- forbehandle og overflatebehandle ulike produkter og vurdere hvordan valget av produkt og metoder påvirker sluttproduktet
- kontrollere, pakke, emballere og kvalitetssikre ulike typer produkter for transport og vurdere hvilke faktorer som verner produktene mot ytre påkjenninger
- vurdere behov for vedlikehold av utstyr, iverksette tiltak og reflektere over hvilke faktorer ved vedlikehold som sikrer driften og produktkvaliteten
- gjøre rede for og bruke kvalitetssikringssystemer og vurdere og dokumentere eget arbeid
- drøfte skogens betydning som ressurs og råstoffkilde og reflektere over miljøkonsekvenser av hogst (hentet fra Læreplan i vg2 Treteknikk)
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Lærlingene viser og utvikler kompetanse i modulen produksjon og overflatebehandling når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i faget.
Instruktøren skal legge til rette for lærlingmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Instruktøren og lærlingene skal være i dialog om lærlingenes utvikling i modulen produksjon og overflatebehandling. Lærlingene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Instruktøren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at lærlingene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i modulen. Kompetansemålene i alle modulene skal forstås i lys av teksten om faget.
Lærlingen skal ha én midtveisvurdering ved avslutningen av opplæringen i produksjon og overflatebehandling. Midtveisvurderingen har karakteruttrykket godkjent/ikke godkjent.
