Snekkerfaget med fordypningsområder – modulstrukturert opplæring for voksne (SNE05‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter planlegging
Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne
- planlegge å produsere produkter, arbeide etter tegninger, beskrivelser, preaksepterte løsninger og toleransekrav og vurdere arbeidet med tanke på arbeidsoppdraget, kostnadseffektivitet og virkninger for miljøet
- utarbeide produksjonsplaner, ta imot, håndtere og lagre råvarer og materialer og kontrollere kvalitet og mengde i tråd med arbeidsoppdraget
- kildesortere, håndtere avfall etter gjeldende regelverk, vurdere om gjenbruk er mulig, og reflektere over konsekvenser av feilhåndtering
- vurdere ulike faktorer som kan redusere varmeutvikling og brannsmitte
- identifisere ulike typer teknikker og stilarter og gjøre rede for hvordan tradisjonelle arbeidsmetoder tar vare på fagets egenart og kulturarv (hentet fra Læreplan i vg2 Treteknikk)
- utforske og bruke egenskapene ved geometriske figurer, målestokk og trigonometri til å beregne lengder, vinkler og arealer i problemløsing innenfor bygg- og anleggsfag (hentet fra Læreplan i matematikk P)
- undersøke egenskapene til ulike materialer og overflatebehandlinger og vurdere bruk av disse i et bærekraftsperspektiv (hentet fra Læreplan i naturfag)
- gjøre rede for andres argumentasjon og bruke og følge opp andres innspill i samtaler og diskusjoner om yrkesrelevante emner (hentet fra Læreplan i engelsk)
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Lærlingene viser og utvikler kompetanse i modulen planlegging når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i faget.
Instruktøren skal legge til rette for lærlingmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Instruktøren og lærlingene skal være i dialog om lærlingenes utvikling i modulen planlegging. Lærlingene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Instruktøren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at lærlingene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i modulen. Kompetansemålene i alle modulene skal forstås i lys av teksten om faget.
Lærlingen skal ha én midtveisvurdering ved avslutningen av opplæringen i planlegging. Midtveisvurderingen har karakteruttrykket godkjent/ikke godkjent.
