Snekkerfaget med fordypningsområder – modulstrukturert opplæring for voksne (SNE05‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter fordypning i dør og vindu
Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne
- velge materialer og vurdere hvilke faktorer som påvirker egenskapene, levetiden, styrken og stabiliteten, sikkerheten og det estetiske uttrykket til sluttproduktet
- drøfte ulike faktorer som påvirker isoleringsevnen, lyd, lys, vask og risiko for knusing
- velge glass og konstruksjonsmetode i samsvar med spesifikasjon om isoleringsevne og sette inn glass
- reflektere over hvordan montering av beslag og glass medvirker til å redusere brann og innbrudd, velge beslag og sette sammen karm og ramme
- velge konstruksjon og drøfte egenskaper ved konstruksjonen som tilfredsstiller kravene til rømningsvei
- velge og bruke impregneringsmetode og vurdere hvilke faktorer som påvirker levetiden til produktet
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Lærlingene viser og utvikler kompetanse i modulen fordypning i dør og vindu når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i faget.
Instruktøren skal legge til rette for lærlingmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Instruktøren og lærlingene skal være i dialog om lærlingenes utvikling i modulen fordypning i dør og vindu. Lærlingene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Instruktøren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at lærlingene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i modulen. Kompetansemålene i alle modulene skal forstås i lys av teksten om faget.
Lærlingen skal ha én midtveisvurdering ved avslutningen av opplæringen i fordypning i dør og vindu. Midtveisvurderingen har karakteruttrykket godkjent/ikke godkjent.
