Vg3 tekstilduodjifaget (TED03‑02)
Fagets relevans og sentrale verdier
Vg3 duodji-/duodje-/duedtie- tekstilfaget handler om håndverksproduksjon av tradisjonelle samiske kofter, luer og andre samiske klær og tekstilduodji-/ duodje-/duedtieprodukter. Gjennom praktisk arbeid og bruk av tekstiler, andre materialer, ulike sømteknikker, redskaper og maskiner utvikler lærlingene håndverksferdigheter og forståelse av tradisjon, form og teknikk i duodji-/duodje-/duedtie. Lærlingene skal utforske, utvikle ideer og skape nye samiskinspirerte klær og andre duodji-/duodje-/duedtieprodukter. Duodji-/duodje-/duedtiefaget skal forberede lærlingene til å møte samfunnets etterspørsel etter håndlagde tradisjonelle og nyutviklede produkter. Det betyr at duodji-/ duodje-/duedtiefaget skal sikre at det utdannes utøvere i både tradisjonell og framtidsrettet duodji-duodje-/duedtie med forankring i urfolkskunnskap.
Alle fag skal bidra til å realisere verdigrunnlaget for opplæringen. Vg3 tekstil-/duodje-/duedtieduodjifaget skal bidra til utvikling av duodji produkter med utgangspunkt i bærekraft, kvalitet, kultur og historie. Lærlingene skal oppleve skaperglede og mestring og finne sin egen faglige identitet gjennom å utvikle håndlag og reflektere over håndverksutførelsen i arbeid med tekstiler. Gjennom arbeidet med faget tilegner lærlingene seg kunnskap om mangfold og variasjon i samisk kulturarv og utvikler forståelse av normer, etikk og estetiske uttrykk i duodji-/duodje-/duedtie. Kunnskapen om tradisjon skal bidra til å gi lærlingene respekt for naturen og forståelse av sammenhengen mellom ressursbruk og behovet for å ta vare på naturressurser for framtidige generasjoner. Faget skal bidra til å gi lærlingene kunnskap om arbeidsgivers og arbeidstakers plikter og rettigheter og om betydningen av trepartssamarbeidet, der arbeidsgiveren, arbeidstakeren og myndighetene jobber sammen for å utvikle et bedre arbeidsliv.