Vg3 tekstilduodjifaget (TED03‑02)
Grunnleggende ferdigheter
Muntlige ferdigheter
Muntlige ferdigheter i vg3 tekstilduodji-/duodje-/duedtiefaget innebærer å bruke fagspråk og duodjiteminologi til å presentere og beskrive produkter. Videre innebærer det å reflektere over etisk og estetisk duodji og uttrykke seg verbalt om arbeidsprosesser. Muntlige ferdigheter innebærer også å kommunisere om estetikk, design og arbeidsprosesser med kolleger, kunder og andre samarbeidspartnere.
Å kunne skrive
Å kunne skrive i Vg3 tekstilduodji-/duodje-/duedtiefaget innebærer å lage arbeidsbeskrivelser, presentere og dokumentere og vurdere teknikker og metoder i eget arbeid og i kommunikasjon med kunder, kolleger, leverandører og andre samarbeidspartnere. Det innebærer å planlegge, bearbeide og presentere ferdig produkt og å benytte seg av tegninger, figurer, symboler, og kildehenvisninger. Det innebærer også å utforske og reflektere over faglige emner og problemstillinger, bygge opp argumentasjon og revidere egne tekster.
Å kunne lese
Å kunne lese i vg3 tekstilduodji-/duodje-/duedtiefaget innebærer å finne og vurdere informasjon i faglitteratur og forstå duodjifaglige begreper, symboler, tegn og ornamenter gjennom arbeid med arbeidstegninger, skisser og mønstre. Å kunne lese innebærer også å tolke historiske kilder og bruke kilder på en kritisk måte som lar seg etterprøve.
Å kunne regne
Å kunne regne i vg3 tekstilduodjif-/duodje-/duedtieaget innebærer å ta mål, konstruere mønstre og beregne størrelse. Videre innebærer det å beregne materialmengde, kostnader og tidsbruk og pris på det ferdige produktet. Regneferdigheter handler også om å bruke tradisjonelle samiske målemetoder i arbeid med duodji.
Digitale ferdigheter
Digitale ferdigheter i vg3 tekstil-/duodje-/duedtieduodjifaget innebærer å bruke digitale verktøy i kreative prosesser, i arbeid med produkter, i design og produktutvikling og i arbeid med kostnadsberegninger og markedsføring av egne håndverksprodukter og tjenester. Digitale ferdigheter innebærer også å vurdere og bearbeide informasjon, være kildekritisk og å vise til kilder samt å kjenne til opphavsrett. Videre innebærer det å utvikle etisk bevissthet og vise digital dømmekraft ved å følge regler og normer.