Eksempler på sammenhenger

Forklaring

Kompetansemål

  • planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget arbeid og bruke fagterminologi i arbeidet
  • utforske ulike tradisjoner og regionale særpreg i tekstilduodji-/duodje-/duedtie og bruke det som inspirasjon i eget arbeid på en etisk måte
  • bruke skisser, arbeidstegninger, modeller og digitale verktøy i utvikling og utforming av tradisjonelle og nye tekstile produkter
  • prøve ut og vurdere ulike materialers bruksområder, egenskaper og holdbarhet og på grunnlag av det lage tekstil-/duodje-/duedtieduodjiprodukter
  • bruke tradisjonelle samiske målemetoder ved utforming av kofter, dekor og tilbehør og reflektere over verdien av dem
  • ta mål, konstruere og tilpasse grunnmønstre til tradisjonelle kofter, koftetilbehør og andre tekstile duodji-/duodje-/duedtieprodukter og bruke dem i eget arbeid
  • lage dekor til tekstilduodji-/duodje-/duedtieprodukter i tråd med lokale tradisjoner
  • beregne material- og produksjonskostnader på egne produkter og tjenester og se sammenhengen mellom materialvalg, produktivitet og lønnsomhet
  • bruke og utnytte materialer på en hensiktsmessig måte i eget arbeid med duodji-/duodje-/duedtie
  • sy kofter og luer ved bruk av håndsøm og maskinsøm etter behov, og bruke ulike regionale teknikker ved produksjon av koftetilbehør og andre tekstile duodji-/duodje-/duedtieprodukter
  • utvikle nye produkter og reflektere over bruk av tradisjonelle samiske mønstre, former og symboler i dette arbeidet
  • bruke designprosesser til å utvikle og utforme nye duodji-/duodje-/duedtieprodukter tilpasset trender og uttrykk som er i endring og vurdere kvalitet og reflektere over det etiske og estetiske i eget arbeid
  • vedlikeholde og reparere tekstile duodji-/duodje-/duedtieprodukter og gjøre rede for hvordan man oppbevarer dem
  • gjennomføre enkelt vedlikehold av maskiner, verktøy og utstyr i tråd med gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet
  • anvende ulike digitale ressurser til markedsføring og salg av egne og bedriftens produkter og merkevarer og i kommunikasjon med kunder og andre samarbeidspartnere på en bærekraftig måte
  • beskrive virkefeltet og arbeidet til ulike samiske duodji-/duodje-/duedtieorganisasjoner og andre institusjoner i Sápmi/Sábme/Saepmie og hvordan nyttiggjøre seg av dem, og reflektere over hvilken rolle de spiller i samfunnet
  • anvende gode arbeidsrutiner og velge hensiktsmessige og varierte arbeidsstillinger for å forebygge belastningsskader
  • arbeide etter regelverk og avtaler som regulerer arbeidsforholdet i faget, og gjøre rede for arbeidsgiverens og arbeidstakerens plikter og rettigheter
  • gjøre rede for samisk tekstilduodjis -/duodje-/duedtie historie og egenart og bruke historiske kilder som referanse i produksjon og rekonstruksjon av produkter på en måte som lar seg etterprøve

Underveisvurdering