Vg3 tekstilduodjifaget (TED03‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål
Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne
- planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget arbeid og bruke fagterminologi i arbeidet
- utforske ulike tradisjoner og regionale særpreg i tekstilduodji-/duodje-/duedtie og bruke det som inspirasjon i eget arbeid på en etisk måte
- bruke skisser, arbeidstegninger, modeller og digitale verktøy i utvikling og utforming av tradisjonelle og nye tekstile produkter
- prøve ut og vurdere ulike materialers bruksområder, egenskaper og holdbarhet og på grunnlag av det lage tekstil-/duodje-/duedtieduodjiprodukter
- bruke tradisjonelle samiske målemetoder ved utforming av kofter, dekor og tilbehør og reflektere over verdien av dem
- ta mål, konstruere og tilpasse grunnmønstre til tradisjonelle kofter, koftetilbehør og andre tekstile duodji-/duodje-/duedtieprodukter og bruke dem i eget arbeid
- lage dekor til tekstilduodji-/duodje-/duedtieprodukter i tråd med lokale tradisjoner
- beregne material- og produksjonskostnader på egne produkter og tjenester og se sammenhengen mellom materialvalg, produktivitet og lønnsomhet
- bruke og utnytte materialer på en hensiktsmessig måte i eget arbeid med duodji-/duodje-/duedtie
- sy kofter og luer ved bruk av håndsøm og maskinsøm etter behov, og bruke ulike regionale teknikker ved produksjon av koftetilbehør og andre tekstile duodji-/duodje-/duedtieprodukter
- utvikle nye produkter og reflektere over bruk av tradisjonelle samiske mønstre, former og symboler i dette arbeidet
- bruke designprosesser til å utvikle og utforme nye duodji-/duodje-/duedtieprodukter tilpasset trender og uttrykk som er i endring og vurdere kvalitet og reflektere over det etiske og estetiske i eget arbeid
- vedlikeholde og reparere tekstile duodji-/duodje-/duedtieprodukter og gjøre rede for hvordan man oppbevarer dem
- gjennomføre enkelt vedlikehold av maskiner, verktøy og utstyr i tråd med gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet
- anvende ulike digitale ressurser til markedsføring og salg av egne og bedriftens produkter og merkevarer og i kommunikasjon med kunder og andre samarbeidspartnere på en bærekraftig måte
- beskrive virkefeltet og arbeidet til ulike samiske duodji-/duodje-/duedtieorganisasjoner og andre institusjoner i Sápmi/Sábme/Saepmie og hvordan nyttiggjøre seg av dem, og reflektere over hvilken rolle de spiller i samfunnet
- anvende gode arbeidsrutiner og velge hensiktsmessige og varierte arbeidsstillinger for å forebygge belastningsskader
- arbeide etter regelverk og avtaler som regulerer arbeidsforholdet i faget, og gjøre rede for arbeidsgiverens og arbeidstakerens plikter og rettigheter
- gjøre rede for samisk tekstilduodjis -/duodje-/duedtie historie og egenart og bruke historiske kilder som referanse i produksjon og rekonstruksjon av produkter på en måte som lar seg etterprøve
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Lærlingene viser og utvikler kompetanse i vg3 tekstilduodji-/duodje-/duedtiefaget når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i faget. Instruktøren skal legge til rette for lærlingmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Instruktøren og lærlingene skal være i dialog om lærlingenes utvikling i vg3 tekstilduodji-/duodje-/duedtiefaget. Lærlingene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Instruktøren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at lærlingene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i faget.