Hopp til hovedinnhold
logologo
  • Høyringar
  • Kalender
  • Presse
  • Om Udir
  • In English
    • Velg nivå

      • Barnehage
      • Grunnskole
      • Videregående
    • Spesielt for

      • Private barnehager
      • Private skoler
      • Voksenopplæring
    • Annen opplæring

      • SFO
      • Kulturskolen
      • Folkehøgskoler
    • Barnehage

      • Rammeplan og støttemateriell
      • Barnehagemiljø
      • Omsorg
      • Lek
      • Læring
    • Skole og fagopplæring

      • Læreplanverket
      • Tilpasset opplæring
      • Vurderingspraksis
      • Skolemiljø
      • Opplæring i bedrift
      • Fravær
    • Temasider

      • Overganger
      • Minoritetsspråklige og nyankomne
      • Spesialpedagogikk
      • PP-tjenesten (PPT)
      • Samisk
      • Nasjonale minoriteter
    • Eksamen

      • Eksamen - oversikt
      • Finn eksamensoppgaver
      • Administrere eksamen
      • Forberede og ta eksamen
      • Muntlig eksamen
      • Privatisteksamen
    • Prøver

      • Prøver - oversikt
      • Nasjonale prøver
      • Kartleggingsprøver
    • Dokumentasjon

      • Vitnemål og kompetansebevis
      • Realkompetansevurdering
    • Kvalitet

      • Arbeid med kvalitet og kompetanse
      • Sikkerhet og beredskap
      • Ståstedsanalyser
      • Læremidler
      • Samarbeid med andre
    • Kompetansetilbud

      • Endringer kompetanseutvikling
      • Videreutdanning
      • Tilskudd for lokal kompetanseutvikling
      • Kompetansepakker
      • Alle kompetanseutviklingstilbud
    • Digitalisering

      • Digitalisering i skolen
      • Kunstig intelligens i skolen
      • Mobiler og smartklokker i skolen
    • Tall og forskning

      • Forskning og annet kunnskapsgrunnlag
      • Statistikk
      • Finn forskning og statistikk
      • Systemer for datainnsamling
      • Internasjonale studier
      • Barnehagefakta
      • Grunnskolens informasjonssystem (GSI)
    • Publikasjoner

      • Vetuva
      • Spørsmål til Skole-Norge
      • Spørsmål til Barnehage-Norge
      • Utdanningsspeilet
    • Brukerundersøkelser

      • Alle brukerundersøkelser
      • Elevundersøkelsen
      • Lærlingundersøkelsen
      • Foreldreundersøkelsen i barnehage
    • Regelverkstema

      • Barnehage – oversikt regelverk
      • Opplæring – oversikt regelverk
      • Spesielt for private skoler
      • Maler
      • Personvern (GDPR)
    • Tilsyn

      • Tilsyn - oversikt
      • Melde bekymring
    • Tilskudd

      • Tilskudd – oversikt
      • Tilskuddssatser

Du er her:

  • Læring og trivsel
  • Læreplanverket
  • Læreplaner
  • Renholdsoperatørfaget – modulstrukturert opplæring for voksne
  • Om faget
  • Fagets relevans og sentrale verdier

Renholdsoperatørfaget – modulstrukturert opplæring for voksne (ROF05‑01)
Fagets relevans og sentrale verdier

  • Bokmål
  • Nynorsk
  • Læreplan i Renholdsoperatørfaget – modulstrukturert opplæring for voksne (ROF05‑01) - Bokmål, PDF
  • Læreplan i Renholdsoperatørfaget – modulstrukturert opplæring for voksne (ROF05‑01) - Bokmål, Word
Til overordnet del

  • Forsiden av læreplanen
    • Fagets relevans og sentrale verdier
    • Kjerneelementer
    • Tverrfaglige temaer
    • Grunnleggende ferdigheter
    • Helse, miljø og sikkerheit og ergonomi i reinhald
    • Reinhaldsplanlegging og arbeidsbeskrivingar
    • Overflatemateriale, reinhaldsmaskiner, utstyr og metoder
    • Kvalitet, service og samhandling
  • Vurderingsordning
  • Gyldighet og innføring
  • Fagkoder

Laster

Renholdsoperatørfaget handler om renhold av bygg, anlegg, installasjoner og transportmidler. Faget skal gjøre lærlingene i stand til å forvalte, drifte og vedlikeholde serviceleveranser knyttet til renhold. Faget handler om å sikre det indre og ytre miljøet gjennom å velge og bruke renholdsmaskiner, utstyr, metoder og kjemikalier på en bærekraftig måte. Faget handler videre om å ivareta hygieniske og estetiske krav til bygg, anlegg og transportmidler. Renholdsoperatørfaget bidrar til samfunnet gjennom å utdanne yrkesutøvere som kan holde bygg, anlegg, installasjoner og transportmidler rene og å vedlikeholde dem for å minimere miljøavtrykket og sikre livssyklusen til overflatene.

Alle fag skal bidra til å realisere verdigrunnlaget for opplæringen. Renholdsoperatørfaget skal bidra til engasjement når lærlingene utøver kundebehandling og serviceleveranser knyttet til renhold i bygg, anlegg, installasjoner og transportmidler. Etisk bevissthet fremmes gjennom refleksjon over hvordan valget av materialer, utstyr og metoder kan påvirke miljø og effektiv utnyttelse av ressursene. Faget skal bidra til å gi kunnskap om pliktene og rettighetene til arbeidsgiveren og arbeidstakeren og om trepartssamarbeidet, der arbeidsgiveren, arbeidstakeren og myndighetene jobber sammen for å utvikle et bedre arbeidsliv. Forståelse av verdien av kulturelt mangfold i bygg- og anleggsbransjen fremmes gjennom at lærlingene er i dialog om og reflekterer over krav og forventninger til et likeverdig og inkluderende yrkesfellesskap.

Opplæringens verdigrunnlag i overordnet del

For faget:

  • Kort om bygg- og anleggsteknikk
  • Modulstrukturert opplæring for voksne i videregående
  • Veileder om realkompetansevurdering i grunnopplæringen
Forrige sideNeste side
Til toppen
  • Kontakt
  • Tlf: 23 30 12 00
  • Abonner på siste nytt
  • Personvernerklæring
  • Tilgjengelighetserklæring