Renholdsoperatørfaget – modulstrukturert opplæring for voksne (ROF05‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter kvalitet, service og samhandling
Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne
- arbeide i tråd med bærekraftige og miljømessige prinsipper og reflektere over konsekvenser av støveksponering og bruk av kjemikalier
- bruke fagterminologi for å kommunisere med kolleger og andre yrkesutøvere og drøfte ulike løsninger som bidrar til å minimere miljøavtrykket og sikre en effektiv ressursutnyttelse
- gjøre rede for og bruke kvalitetssikringssystemer, arbeide etter fastsatte kvalitetskrav og dokumentere eget arbeid
- fastsette og bedømme renholdskvalitet i tråd med gjeldende standarder og kvalitetssystem
- utføre regelmessig og periodisk renhold av ulike overflater på inventar, vegger, gulv og himlinger i kjente og ukjente situasjoner i tråd med kvalitetskrav og sikre innemiljøet
- arbeide etter regelverk og avtaler som regulerer arbeidsforholdet i renholdsoperatørfaget, og gjøre rede for hvilke plikter og rettigheter arbeidsgiveren og arbeidstakeren har, og reflektere over krav og forventninger som stilles til et likeverdig og inkluderende yrkesfellesskap
- beskrive hvilke krav og forventninger samfunnet stiller til en profesjonell yrkesutøver, og reflektere over egen praksis (hentet fra Læreplan i vg1 bygg- og anleggsteknikk)
- gjøre rede for andres argumentasjon og bruke og følge opp andres innspill i samtaler og diskusjoner om yrkesrelevante emner (hentet fra Læreplan i engelsk)
- lytte til, forstå og bruke fagterminologi muntlig og skriftlig i arbeidssituasjoner (hentet fra Læreplan i engelsk)
- utforske og presentere teknologi knyttet til eget utdanningsprogram og vurdere den i et bærekraftsperspektiv (hentet fra Læreplan i naturfag)
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Lærlingene viser og utvikler kompetanse i modulen kvalitet, service og samhandling når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i faget.
Instruktøren skal legge til rette for lærlingmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Instruktøren og lærlingene skal være i dialog om lærlingenes utvikling i modulen kvalitet, service og samhandling. Lærlingene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Instruktøren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at lærlingene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i modulen. Kompetansemålene i alle modulene skal forstås i lys av teksten om faget.
Lærlingen skal ha én midtveisvurdering ved avslutningen av opplæringen i kvalitet, service og samhandling. Midtveisvurderingen har karakteruttrykket godkjent/ikke godkjent.
