Renholdsoperatørfaget – modulstrukturert opplæring for voksne (ROF05‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter helse, miljø og sikkerhet og ergonomi i renhold
Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne
- arbeide i tråd med ergonomiske prinsipper og reflektere over konsekvensene av arbeidsbelastninger og skadeforebyggende tiltak
- kildesortere og håndtere avfall etter gjeldende regelverk, håndtere helsefarlige kjemikalier og spesialavfall og reflektere over konsekvensene av feilhåndtering
- velge og bruke verne- og smittevernutstyr for arbeidsoppgaven og vurdere konsekvensene ved feilbruk
- vurdere smitterisiko, arbeide i samsvar med gjeldende regelverk for smittevern og gjøre rede for smittespredning og hvordan smittekjeder kan brytes
- risikovurdere metoder, kjemikalier og utstyr, gjøre rede for hvordan arbeidsoppgavene påvirker kostnadseffektivitet, materialer og ytre miljø, og reflektere over feilhåndtering
- arbeide i tråd med bærekraftige og miljømessige prinsipper og reflektere over konsekvenser av støveksponering og bruk av kjemikalier
- gjennomføre en sikker jobb-analyse, rapportere om uønskede hendelser og vedlikeholde maskiner og utstyr
- utføre grunnleggende førstehjelp
- planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget arbeid (hentet fra Læreplan i vg1 bygg- og anleggsteknikk)
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Lærlingene viser og utvikler kompetanse i modulen helse, miljø og sikkerhet og ergonomi i renhold når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i faget.
Instruktøren skal legge til rette for lærlingmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Instruktøren og lærlingene skal være i dialog om lærlingenes utvikling i modulen helse, miljø og sikkerhet og ergonomi i renhold. Lærlingene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Instruktøren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at lærlingene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i modulen. Kompetansemålene i alle modulene skal forstås i lys av teksten om faget.
Lærlingen skal ha én midtveisvurdering ved avslutningen av opplæringen i helse, miljø og sikkerhet og ergonomi i renhold. Midtveisvurderingen har karakteruttrykket godkjent/ikke godkjent.
