Renholdsoperatørfaget – modulstrukturert opplæring for voksne (ROF05‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål og vurdering renholdsplanlegging og arbeidsbeskrivelser
Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne
- utarbeide arbeidsplaner, bestille og motta utstyr og kjemikalier og kontrollere kvalitet og mengde i tråd med arbeidsoppgaven
- utarbeide renholdsplaner, arbeidsplaner og arbeidsbeskrivelser og reflektere over valg av frekvens, kvalitet og metode
- planlegge renhold av bygg, anlegg, installasjoner og transportmidler, arbeide etter tegninger og beskrivelser ved bruk av ulike planleggingsverktøy, arbeide i samsvar med gjeldende krav til helse, miljø og sikkerhet og reflektere over konsekvensene ved å ikke følge kravene
- tolke og bruke formler som gjelder dagligliv og yrkesliv (hentet fra Læreplan i matematikk P)
- tolke og bruke sammensatte måleenheter i praktiske sammenhenger og velge egnet måleenhet (hentet fra Læreplan i matematikk P)
- innhente data fra praksisfeltet, gjøre overslag og beregninger og lage hensiktsmessige framstillinger av resultatene og presentere disse (hentet fra Læreplan i matematikk P)
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Lærlingene viser og utvikler kompetanse i modulen renholdsplanlegging og arbeidsbeskrivelser når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i faget.
Instruktøren skal legge til rette for lærlingmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Instruktøren og lærlingene skal være i dialog om lærlingenes utvikling i modulen renholdsplanlegging og arbeidsbeskrivelser. Lærlingene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Instruktøren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at lærlingene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i modulen. Kompetansemålene i alle modulene skal forstås i lys av teksten om faget.
Lærlingen skal ha én midtveisvurdering ved avslutningen av opplæringen i renholdsplanlegging og arbeidsbeskrivelser. Midtveisvurderingen har karakteruttrykket godkjent/ikke godkjent.
