Maler- og overflateteknikkfaget – modulstrukturert opplæring for voksne (MOT05‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter overflatebehandling
Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne
- utbedre underlaget før behandling og vurdere hvordan kvaliteten på underlaget påvirker arbeidsprosessen
- bruke ulike påføringsteknikker og påføringsutstyr og vurdere konsekvensene av feilbruk
- restaurere og dekorere bygninger og vurdere hvordan byggeskikk og byggets historie påvirker valget av produkter og metoder
- utforske og bruke egenskapene ved geometriske figurer, målestokk og trigonometri til å beregne lengder, vinkler og arealer i problemløsing innenfor bygg- og anleggsfag (hentet fra Læreplan i matematikk P)
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Lærlingene viser og utvikler kompetanse i modulen overflatebehandling når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i faget.
Instruktøren skal legge til rette for lærlingmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Instruktøren og lærlingene skal være i dialog om lærlingenes utvikling i modulen overflatebehandling. Lærlingene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Instruktøren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at lærlingene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i faget.
Lærlingen skal ha en midtveisvurdering ved avslutningen av opplæringen i overflatebehandling. Midtveisvurderingen har karakteruttrykket godkjent/ikke godkjent.
