Maler- og overflateteknikkfaget – modulstrukturert opplæring for voksne (MOT05‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter planlegging
Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne
- planlegge behandling av flater på nybygg, eksisterende bygningsmasse og historiske bygg, arbeide etter tegninger, beskrivelser og preaksepterte løsninger og vurdere kostnader, tidsbruk og miljøhensyn i arbeidet
- utarbeide framdriftsplaner, bestille og motta produkter, utstyr og mengder og kontrollere kvalitet og mengde i tråd med arbeidsoppdraget
- velge, bruke og vedlikeholde verktøy og maskiner til ulike formål og med hensyn til kvalitet, funksjonalitet, miljø og økonomi
- vurdere tilstanden til overflatene, bygge opp sjikt ut fra bruksområde og vurdere hvordan det ytre og indre miljøet påvirker sluttresultatet og levetiden til overflaten
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Lærlingene viser og utvikler kompetanse i modulen planlegging når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i faget.
Instruktøren skal legge til rette for lærlingmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Instruktøren og lærlingene skal være i dialog om lærlingenes utvikling i modulen planlegging. Lærlingene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Instruktøren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at lærlingene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i faget.
Lærlingen skal ha en midtveisvurdering ved avslutningen av opplæringen i planlegging. Midtveisvurderingen har karakteruttrykket godkjent/ikke godkjent.
