Maler- og overflateteknikkfaget – modulstrukturert opplæring for voksne (MOT05‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter helse, miljø og sikkerhet
Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne
- gjøre rede for og bruke kvalitetssikringssystemer, arbeide i tråd med gjeldende krav til helse, miljø og sikkerhet og toleransekrav og reflektere over konsekvenser av ikke å følge kravene
- risikovurdere arbeidsoppdrag, gjennomføre en sikker jobb-analyse og rapportere om uønskede hendelser
- arbeide i tråd med ergonomiske prinsipper og reflektere over konsekvensene av støveksponering og bruk av kjemikalier
- bruke verne- og sikringsutstyr og vurdere konsekvensene av feilbruk
- utføre grunnleggende førstehjelp
- bruke fagterminologi for å kommunisere med kunder, kolleger og andre yrkesutøvere og drøfte ulike løsninger som bidrar til å minimere miljøavtrykket og sikre en effektiv ressursutnyttelse
- gjøre rede for andres argumentasjon og bruke og følge opp andres innspill i samtaler og diskusjoner om yrkesrelevante emner (hentet fra Læreplan i engelsk)
- gjøre rede for varme arbeider som brannårsak, gjennomføre sikkerhetstiltak og hindre brann (hentet fra Læreplan i vg1 bygg- og anleggsteknikk)
- anvende sikkerhetsdatablad og følge anvisninger ved bruk av kjemikalier (hentet fra Læreplan i vg1 bygg- og anleggsteknikk)
- arbeide etter regelverk og avtaler som regulerer arbeidsforholdet i faget, og gjøre rede for pliktene og rettighetene til arbeidsgiveren og arbeidstakeren og reflektere over krav og forventninger som stilles til et likeverdig og inkluderende yrkesfellesskap
- kildesortere og håndtere kjemikalier etter gjeldende regelverk, følge substitusjonsplikten, reflektere over konsekvensene av feilhåndtering og iverksette tiltak
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Lærlingene viser og utvikler kompetanse i modulen helse, miljø og sikkerhet når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i faget.
Instruktøren skal legge til rette for lærlingmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Instruktøren og lærlingene skal være i dialog om lærlingenes utvikling i modulen helse, miljø og sikkerhet. Lærlingene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Instruktøren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at lærlingene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i faget.
Lærlingen skal ha en midtveisvurdering ved avslutningen av opplæringen i helse, miljø og sikkerhet. Midtveisvurderingen har karakteruttrykket godkjent/ikke godkjent.
