Maler- og overflateteknikkfaget – modulstrukturert opplæring for voksne (MOT05‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter maling og tapetsering
Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne
- drøfte og reflektere over hvordan tradisjonelle malemetoder tar vare på egenarten til faget og kulturtradisjonene
- vurdere eksisterende malingslag og velge malemetode som tar vare på egenarten til underlaget
- bruke Natural Colour System, sette sammen ulike farger og vurdere hvordan farger påvirker rommets bruksområde, belysning og harmoni
- vurdere overflatens egenskaper, påføre sparkel-, beis-, olje-, lakk- og malingssystemer og gjøre rede for hvordan de ulike produktene virker sammen og påvirker herdeprosessen
- programmere og bruke roboter til overflatebehandling
- sette opp glasfiberstrie, folie, tapet og overmalingstapet
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Lærlingene viser og utvikler kompetanse i modulen maling og tapetsering når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i faget.
Instruktøren skal legge til rette for lærlingmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Instruktøren og lærlingene skal være i dialog om lærlingenes utvikling i modulen maling og tapetsering. Lærlingene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Instruktøren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at lærlingene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i faget.
Lærlingen skal ha en midtveisvurdering ved avslutningen av opplæringen i maling og tapetsering. Midtveisvurderingen har karakteruttrykket godkjent/ikke godkjent.
