Samfunnsøkonomi (SOK01‑03)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter samfunnsøkonomi 2
Mål for opplæringa er at eleven skal kunne
- velje og bruke kjelder, økonomiske teoriar og modellar i arbeid med faglege spørsmål, emne og problemstillingar
- samanlikne marknadstilpassinga for monopol og fullkommen konkurranse og analysere korleis marknadsformene påverkar ressursbruk og fordeling
- reflektere over skilnaden mellom samfunnsøkonomiske og bedriftsøkonomiske vurderingar
- reflektere over kva marknadssvikt og samfunnsøkonomisk effektivitet inneber, og drøfte moglegheiter og utfordringar ved ulike marknadsformer
- utforske og gjere greie for årsaker til økonomisk vekst i ulike land, og drøfte kva verkemiddel styresmaktene kan bruke for å bidra til økonomisk utvikling på kort og på lengre sikt
- gjere greie for formålet med og retningslinjene for den økonomiske politikken i Noreg og drøfte korleis denne politikken verkar
- gjere greie for ulike årsaker til arbeidsløyse og vurdere verkemiddel mot arbeidsløyse
- reflektere over sentrale langsiktige økonomiske utfordringar som Noreg står overfor, og drøfte moglege løysingar
- utforske og drøfte forholdet mellom berekraftig utvikling og økonomisk utvikling og korleis styresmaktene kan førebyggje miljøproblem
- utforske årsaker til økonomisk ulikskap og drøfte tiltak mot økonomisk ulikskap og fattigdomsproblem i verda
- gjere greie for kvifor land handlar med kvarandre, og drøfte sentrale økonomiske problemstillingar knytte til frihandel og proteksjonisme
- utforske ulike faktorar som kan påverke valutakursar, og vurdere korleis endringar i desse faktorane kan påverke økonomiar
- utforske ulike faktorar som påverkar konkurranseevna, og drøfte konsekvensar av endringar i konkurranseevna
- reflektere over økonomiske konsekvensar av uventa hendingar og økonomiske sjokk nasjonalt og globalt, og drøfte tiltak for å motverke negative økonomiske konsekvensar
Undervegsvurdering
Undervegsvurderinga skal bidra til å fremje læring og til å utvikle kompetanse i samfunnsøkonomi 2. Elevane viser og utviklar kompetanse når dei set seg inn i og bruker økonomisk teori og modellar i arbeid med samfunnsøkonomiske emne og problemstillingar, dagsaktuelle spørsmål og samanhengar i økonomien. Det inneber at elevane viser og utviklar kompetanse når dei bruker samfunnsøkonomisk metode og analyse til å få innsikt i og forståing av ressursbruk, fordeling, makroøkonomi og økonomisk politikk.
Læraren skal leggje til rette for elevmedverknad og stimulere til lærelyst gjennom varierte munnlege, skriftlege og digitale måtar å tileigne seg og vise kompetanse og ved å la elevane utforske og finne svar på faglege spørsmål og problemstillingar. Læraren skal vere i dialog med elevane om utviklinga deira i faget, og elevane skal få høve til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevane viser, skal dei få høve til å setje ord på kva dei opplever at dei får til, og reflektere over si eiga faglege utvikling. Læraren skal gi rettleiing om vidare læring og tilpasse opplæringa slik at elevane kan bruke rettleiinga for å utvikle kompetansen sin i samfunnsøkonomi 2.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal vere uttrykk for den samla kompetansen eleven har ved avslutninga av opplæringa etter samfunnsøkonomi 2. Læraren skal planleggje og leggje til rette for at eleven får vist kompetansen sin på varierte måtar som inkluderer forståing, refleksjon og kritisk tenking, i ulike samanhengar. Læraren skal setje karakter i samfunnsøkonomi 2 basert på kompetansen eleven har vist ved bruk av og innsikt i samfunnsøkonomisk metode og analyse og forståing av ressursbruk, fordeling, makroøkonomi og økonomisk politikk.