Samfunnsøkonomi (SOK01‑03)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter samfunnsøkonomi 1
Mål for opplæringa er at eleven skal kunne
- velje og bruke kjelder, økonomiske teoriar og modellar i arbeid med faglege spørsmål, emne og problemstillingar
- gjere greie for ulike marknadsformer og bruke desse til å analysere ulike marknader
- bruke reallikninga til å analysere samanhengen mellom tilgang på og bruk av varer og tenester i ein økonomi
- beskrive hovudtrekka i privat og offentleg sektor i Noreg og drøfte moglegheiter og utfordringar for næringsliv og offentleg sektor i åra framover
- drøfte årsaker til økonomisk vekst og reflektere over bruttonasjonalproduktet som mål for verdiskaping
- reflektere over ulike sysselsetjingstiltak og drøfte korleis tiltaka kan påverke ulike typar arbeidsløyse
- gjere greie for korleis prisstigning blir målt, og drøfte årsaker til og konsekvensar av prisstigning
- gjere greie for formålet med pengepolitikk og finanspolitikk og korleis politikken påverkar økonomien
- vurdere moglegheitene og utfordringane i finansmarknadene for utviklinga av samfunnsøkonomien
- utforske og reflektere over kva som påverkar lønnsskilnader, inntektsfordeling og økonomisk ulikskap, og korleis styresmaktene kan påverke dette
- reflektere over samanhengen mellom økonomisk aktivitet og miljøutfordringar, og kva som skal til for å oppnå berekraftig vekst og utvikling
- analysere kva som påverkar valutakursane, og drøfte konsekvensar av endringar i valutakursen
- gjere greie for årsaker til internasjonal handel og drøfte moglegheiter og utfordringar knytte til økonomisk globalisering
Undervegsvurdering
Undervegsvurderinga skal bidra til å fremje læring og til å utvikle kompetanse i samfunnsøkonomi 1. Elevane viser og utviklar kompetanse når dei set seg inn i og bruker økonomisk teori og modellar i arbeid med samfunnsøkonomiske emne og problemstillingar, og dagsaktuelle spørsmål. Det inneber at elevane viser og utviklar kompetanse når dei bruker samfunnsøkonomisk metode og analyse til å få innsikt i og forståing av ressursbruk, fordeling, makroøkonomi og økonomisk politikk.
Læraren skal leggje til rette for elevmedverknad og stimulere til lærelyst gjennom varierte munnlege, skriftlege og digitale måtar å tileigne seg og vise kompetanse, og ved å la elevane utforske og finne svar på faglege spørsmål og problemstillingar. Læraren skal vere i dialog med elevane om utviklinga deira i faget, og elevane skal få høve til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevane viser, skal dei få høve til å setje ord på kva dei opplever at dei får til, og reflektere over si eiga faglege utvikling. Læraren skal gi rettleiing om vidare læring og tilpasse opplæringa slik at elevane kan bruke rettleiinga for å utvikle kompetansen sin i samfunnsøkonomi 1.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal vere uttrykk for den samla kompetansen eleven har ved avslutninga av opplæringa etter samfunnsøkonomi 1. Læraren skal planleggje og leggje til rette for at eleven får vist kompetansen sin på varierte måtar som inkluderer forståing, refleksjon og kritisk tenking, i ulike samanhengar. Læraren skal setje karakter i samfunnsøkonomi 1 basert på kompetansen eleven har vist ved bruk av og innsikt i samfunnsøkonomisk metode og analyse, og forståing av ressursbruk, fordeling, makroøkonomi og økonomisk politikk.