Rørleggerfaget – modulstrukturert opplæring for voksne (RLF05‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter brannsikringsanlegg
Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne
- gjøre rede for ulike sprinkleranlegg og manuelle vannbårne slokkemetoder for brann og montere et sprinkleranlegg etter tegninger
- gjøre rede for andres argumentasjon og bruke og følge opp andres innspill i samtaler og diskusjoner om yrkesrelevante emner (hentet fra Læreplan i engelsk)
- lese og sammenfatte faglig innhold fra engelskspråklig dokumentasjon (hentet fra Læreplan i engelsk)
- lytte til, forstå og bruke fagterminologi muntlig og skriftlig i arbeidssituasjoner (hentet fra Læreplan i engelsk)
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Lærlingene viser og utvikler kompetanse i modulen brannsikringsanlegg når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i faget.
Instruktøren skal legge til rette for lærlingmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Instruktøren og lærlingene skal være i dialog om lærlingenes utvikling i modulen brannsikringsanlegg. Lærlingene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Instruktøren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at lærlingene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i modulen. Kompetansemålene i alle modulene skal forstås i lys av teksten om faget.
Lærlingen skal ha én midtveisvurdering ved avslutningen av opplæringen i brannsikringsanlegg. Midtveisvurderingen har karakteruttrykket godkjent/ikke godkjent.
