Rørleggerfaget – modulstrukturert opplæring for voksne (RLF05‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter helse, miljø og sikkerhet og bransjelære
Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne
- anvende sikkerhetsdatablad og følge anvisninger ved bruk av kjemikalier (hentet fra Læreplan i vg1 bygg- og anleggsteknikk)
- kildesortere og håndtere avfall etter gjeldende regelverk, reflektere over konsekvensene av feilhåndtering og iverksette tiltak (hentet fra Læreplan i vg2 rørlegger)
- reflektere over fordeler og ulemper ved ulike entrepriseformer (hentet fra Læreplan i vg2 rørlegger)
- gjøre rede for hvordan varme arbeider kan forårsake brann, iverksette sikkerhetstiltak og hindre brann (hentet fra Læreplan i vg2 rørlegger)
- planlegge installering av rørledninger etter tegninger og beskrivelser ved å bruke ulike prosjektverktøy, arbeide i tråd med gjeldende krav til helse, miljø og sikkerhet og toleransekrav og reflektere over konsekvenser av ikke å følge kravene
- utarbeide framdriftsplaner, bestille og motta materialer og utstyr og kontrollere kvalitet og mengde i tråd med arbeidsoppdraget
- risikovurdere arbeidsoppdrag, gjennomføre en sikker jobb-analyse, rapportere om uønskede hendelser og iverksette tiltak
- velge og bruke materialer, verktøy og maskiner til ulike formål og reflektere over konsekvensene for kvalitet, funksjonalitet, miljø og ressursbruk
- utføre grunnleggende førstehjelp
- følge regelverket for arbeid i høyden og vurdere bruk av sikringsutstyr
- velge og bruke ulike produkter og drøfte hvordan valgene bidrar til å minimere miljøavtrykket og sikre en effektiv ressursutnyttelse
- vurdere ulike preaksepterte løsninger og bygge røranlegg i samsvar med den valgte løsningen
- utføre trykkprøve og tetthetsprøve, vurdere hvordan trykkprøvingsmetode påvirker sikkerheten, og sette i gang aktuelle rørinstallasjoner etter gjeldende prosedyrer
- gjøre rede for og bruke kvalitetssikringssystemer, dokumentere eget arbeid og håndtere avvik
- beskrive hvilken type branntetting som egner seg for rørledninger gjennom brannskiller, og iverksette tiltak
- bruke fagterminologi for å kommunisere med kolleger og andre yrkesutøvere og drøfte ulike løsninger
- arbeide etter regelverk og avtaler som regulerer arbeidsforholdet i faget, og gjøre rede for pliktene og rettighetene til arbeidsgiveren og arbeidstakeren og reflektere over krav og forventninger som stilles til et likeverdig og inkluderende yrkesfellesskap
- arbeide i tråd med ergonomiske prinsipper, reflektere over konsekvensene av kroppsbelastning, støy og støveksponering og iverksette tiltak
- bruke arbeids-, verne- og sikringsutstyr og vurdere konsekvensene av feilbruk
- montere og bruke arbeidsplattformer opp til 5 meter og gjennomføre risikotiltak ved arbeid i høyden (hentet fra Læreplan i vg1 bygg- og anleggsteknikk)
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Lærlingene viser og utvikler kompetanse i modulen helse, miljø og sikkerhet og bransjelære når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i faget.
Instruktøren skal legge til rette for lærlingmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Instruktøren og lærlingene skal være i dialog om lærlingenes utvikling i modulen helse, miljø og sikkerhet og bransjelære. Lærlingene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Instruktøren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at lærlingene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i modulen. Kompetansemålene i alle modulene skal forstås i lys av teksten om faget.
Lærlingen skal ha én midtveisvurdering ved avslutningen av opplæringen i helse, miljø og sikkerhet og bransjelære. Midtveisvurderingen har karakteruttrykket godkjent/ikke godkjent.
