Rørleggerfaget – modulstrukturert opplæring for voksne (RLF05‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter sanitæranlegg
Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne
- prosjektere komplette innvendige sanitæranlegg ved å bruke bransjerelaterte manuelle og digitale tegneverktøy
- bygge og trykkprøve skjulte og åpne sanitæranlegg og reflektere over hva ulike sanitæranlegg har å si for vannskadesikkerheten (hentet fra Læreplan i vg2 rørlegger)
- dimensjonere rør for spillvann, overvann og vann, legge rør, montere sanitærutstyr og dokumentere arbeidet
- bøye og føye sammen rør av ulike materialer og velge egnet sammenføyningsmetode og verktøy etter materialenes egenskaper
- utføre enkel isolering av røranlegg, vurdere faktorer som bidrar til energisparing, og velge egnet isolering
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Lærlingene viser og utvikler kompetanse i modulen sanitæranlegg når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i faget.
Instruktøren skal legge til rette for lærlingmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Instruktøren og lærlingene skal være i dialog om lærlingenes utvikling i modulen sanitæranlegg. Lærlingene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Instruktøren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at lærlingene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i modulen. Kompetansemålene i alle modulene skal forstås i lys av teksten om faget.
Lærlingen skal ha én midtveisvurdering ved avslutningen av opplæringen i sanitæranlegg. Midtveisvurderingen har karakteruttrykket godkjent/ikke godkjent.
