Rørleggerfaget – modulstrukturert opplæring for voksne (RLF05‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter utvendige røranlegg og andre rørsystem
Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne
- beskrive oppbygningen av private vann- og avløpsanlegg (hentet fra Læreplan i vg2 rørlegger)
- prosjektere komplette utvendige sanitæranlegg ved å bruke bransjerelaterte manuelle og digitale tegneverktøy
- bruke reglene for tilkobling til kommunale spillvanns-, overvanns- og vannledninger og vurdere løsningene ut fra regionale forhold
- dimensjonere rør for spillvann, overvann og vann, legge rør, montere sanitærutstyr og dokumentere arbeidet
- beskrive hvordan et trykkluftsystem er bygd opp
- utforske og bruke egenskapene ved geometriske figurer, målestokk og trigonometri til å beregne lengder, vinkler og arealer i problemløsing innenfor bygg- og anleggsfag (hentet fra Læreplan i matematikk P)
- tolke og bruke sammensatte måleenheter i praktiske sammenhenger og velge egnet måleenhet (hentet fra Læreplan i matematikk P)
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Lærlingene viser og utvikler kompetanse i modulen røranlegg og andre rørsystem når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i faget.
Instruktøren skal legge til rette for lærlingmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Instruktøren og lærlingene skal være i dialog om lærlingenes utvikling i modulen røranlegg og andre rørsystem. Lærlingene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Instruktøren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at lærlingene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i modulen. Kompetansemålene i alle modulene skal forstås i lys av teksten om faget.
Lærlingen skal ha én midtveisvurdering ved avslutningen av opplæringen i røranlegg og andre rørsystem. Midtveisvurderingen har karakteruttrykket godkjent/ikke godkjent.
