Hopp til hovedinnhold
logologo
  • Høyringar
  • Kalender
  • Presse
  • Om Udir
  • In English
    • Velg nivå

      • Barnehage
      • Grunnskole
      • Videregående
    • Spesielt for

      • Private barnehager
      • Private skoler
      • Voksenopplæring
    • Annen opplæring

      • SFO
      • Kulturskolen
      • Folkehøgskoler
    • Barnehage

      • Rammeplan og støttemateriell
      • Barnehagemiljø
      • Omsorg
      • Lek
      • Læring
    • Skole og fagopplæring

      • Læreplanverket
      • Tilpasset opplæring
      • Vurderingspraksis
      • Skolemiljø
      • Opplæring i bedrift
      • Fravær
    • Temasider

      • Overganger
      • Minoritetsspråklige og nyankomne
      • Spesialpedagogikk
      • PP-tjenesten (PPT)
      • Samisk
      • Nasjonale minoriteter
    • Eksamen

      • Eksamen - oversikt
      • Finn eksamensoppgaver
      • Administrere eksamen
      • Forberede og ta eksamen
      • Muntlig eksamen
      • Privatisteksamen
    • Prøver

      • Prøver - oversikt
      • Nasjonale prøver
      • Kartleggingsprøver
    • Dokumentasjon

      • Vitnemål og kompetansebevis
      • Realkompetansevurdering
    • Kvalitet

      • Arbeid med kvalitet og kompetanse
      • Sikkerhet og beredskap
      • Ståstedsanalyser
      • Læremidler
      • Samarbeid med andre
    • Kompetansetilbud

      • Endringer kompetanseutvikling
      • Videreutdanning
      • Tilskudd for lokal kompetanseutvikling
      • Kompetansepakker
      • Alle kompetanseutviklingstilbud
    • Digitalisering

      • Digitalisering i skolen
      • Kunstig intelligens i skolen
      • Mobiler og smartklokker i skolen
    • Tall og forskning

      • Forskning og annet kunnskapsgrunnlag
      • Statistikk
      • Finn forskning og statistikk
      • Systemer for datainnsamling
      • Internasjonale studier
      • Barnehagefakta
      • Grunnskolens informasjonssystem (GSI)
    • Publikasjoner

      • Vetuva
      • Spørsmål til Skole-Norge
      • Spørsmål til Barnehage-Norge
      • Utdanningsspeilet
    • Brukerundersøkelser

      • Alle brukerundersøkelser
      • Elevundersøkelsen
      • Lærlingundersøkelsen
      • Foreldreundersøkelsen i barnehage
    • Regelverkstema

      • Barnehage – oversikt regelverk
      • Opplæring – oversikt regelverk
      • Spesielt for private skoler
      • Maler
      • Personvern (GDPR)
    • Tilsyn

      • Tilsyn - oversikt
      • Melde bekymring
    • Tilskudd

      • Tilskudd – oversikt
      • Tilskuddssatser

Du er her:

  • Læring og trivsel
  • Læreplanverket
  • Læreplanar
  • Produksjonsteknikkfaget – modulstrukturert opplæring for vaksne
  • Om faget
  • Fagrelevans og sentrale verdiar

Produksjonsteknikkfaget – modulstrukturert opplæring for vaksne (PRT05‑01)
Fagrelevans og sentrale verdiar

  • Bokmål
  • Nynorsk
  • Læreplan i Produksjonsteknikkfaget – modulstrukturert opplæring for vaksne (PRT05‑01) - Nynorsk, PDF
  • Læreplan i Produksjonsteknikkfaget – modulstrukturert opplæring for vaksne (PRT05‑01) - Nynorsk, Word
Til overordna del

  • Forsida av læreplanen
    • Fagrelevans og sentrale verdiar
    • Kjerneelement
    • Tverrfaglege tema
    • Grunnleggjande ferdigheiter
    • Helse, miljø og sikkehet
    • Produksjon og drift
    • Kvalitet
    • Forebyggende vedlikehold
    • Forbedringsarbeid, økonomi og bærekraft
  • Vurderingsordning
  • Gyldigheit og innføring
  • Fagkodar

Laster

Vg3 produksjonsteknikkfaget handlar om å framstille produkt i prosess-, metallurgi- og vareproduksjonsbedrifter. Faget handlar om å utvikle lærlingane til sjølvstendige fagoperatørar innanfor produksjonsteknikk som er anvendeleg i alle produksjonsbransjar. Vidare handlar faget om forbetringsteknikk og optimalisering av omstillings- og produksjonsprosessar for å imøtekomme krava samfunnet har til effektivitet og produktkvalitet. Det handlar òg om omsynet til miljø og produktivitet ved bruk av automatiserte produksjonsmetodar for å gjere bedriftene konkurransedyktige.

Alle fag skal bidra til å realisere verdigrunnlaget for opplæringa. Vg3 produksjonsteknikkfaget skal bidra til å utvikle kritisk tenking gjennom arbeid med oppgåver knytte til produksjon der valet og utføringa til lærlingen har betydning for prosess og ferdig produkt. Etisk medvit blir fremja gjennom refleksjon over korleis produksjonsmetodar og handteringa av biprodukt og avfall påverkar miljø og sosiale forhold. Faget utviklar skapargleda og engasjementet til lærlingane ved at dei får erfare korleis fagkompetansen deira bidreg til at kundane får kvalitetsprodukt.

Verdigrunnlaget i opplæringa i overordna del

For faget:

  • Kort om teknologi- og industrifag
  • Modulstrukturert opplæring for voksne i videregående
  • Veileder om realkompetansevurdering i grunnopplæringen
Førre sideNeste side
Til toppen
  • Kontakt
  • Tlf: 23 30 12 00
  • Abonner på siste nytt
  • Personvernerklæring
  • Tilgjengelighetserklæring