Sosiologi og sosialantropologi (POS04‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål
Mål for opplæringa er at eleven skal kunne
- finne og vurdere informasjon for å analysere faglege spørsmål og problemstillingar
- vurdere samfunnsvitskaplege teoriar, metodar og tenkjemåtar, og bruke desse for å utforske sosiale og kulturelle fenomen og gjennomføre samfunnsfaglege undersøkingar
- gjere greie for og reflektere over sosialisering som ein livslang prosess
- drøfte årsaker til sosiale avvik og reflektere over og vurdere individuelle og kollektive reaksjonar
- drøfte ulike oppfatningar av omgrepet kultur, og samanlikne kulturfenomen innanfor og mellom kulturar
- analysere korleis kulturar er stabile og i endring, og drøfte utfordringar og moglegheiter som følgjer av kulturelt mangfald
- gjere greie for ulike former for makt og vurdere korleis utøving av makt påverkar aktørar, strukturar og handlingar
- drøfte korleis medium, kommunikasjon og samhandling endrar seg i takt med utviklinga av ny teknologi
- reflektere over årsaker til marginalisering i samfunnet og utforske og vurdere tiltak som kan motverke utanforskap og fremje inkludering
- utforske og reflektere over mangfald og variasjonar i kulturen og samfunnslivet til ulike urfolk
- drøfte kva kulturforståing og interkulturell kompetanse har å seie i eit demokratisk og mangfaldig samfunn
- bruke teoriar om lagdeling og klassar for å drøfte sosial ulikskap
- gjere greie for føresetnader for sosial mobilitet og drøfte konsekvensar av høg og låg sosial mobilitet i ulike samfunn og kulturar
- drøfte konsekvensar av ulik organisering av arbeid og vurdere betydninga av arbeid og produksjon for individ og samfunn
- vurdere ulike former for arbeidsdeling og drøfte samanhengar mellom teknologi, produksjon og samfunnsendringar
- vurdere korleis politiske ideologiar behandlar makt- og fordelingsspørsmål, og drøfte oppfatningar av rettferd og fordeling
- drøfte samanhengar mellom sosiale prosessar og sosial ulikskap på individ- og samfunnsnivå, og moglegheiter for å skape berekraftige samfunn
Undervegsvurdering
Undervegsvurderinga skal bidra til å fremje læring og til å utvikle kompetanse i sosiologi og sosialantropologi. Elevane viser og utviklar kompetanse i faget når dei bruker faglege metodar og teoriar i utforskande arbeid med og refleksjon over ulike emne og problemstillingar, munnleg og skriftleg. Vidare viser og utviklar elevane kompetanse når dei arbeider med det moderne samfunnet og samfunnsutviklinga og betydninga av sosiale og kulturelle prosessar for individ og samfunn i eit samfunnsvitskapleg perspektiv.
Læraren skal leggje til rette for elevmedverknad og stimulere til lærelyst ved å leggje til rette for ulike måtar å arbeide på. Læraren skal vere i dialog med elevane om utviklinga deira i sosiologi og sosialantropologi, og elevane skal få høve til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevane viser, skal dei få høve til å setje ord på kva dei opplever at dei får til, og reflektere over si eiga faglege utvikling. Læraren skal gi rettleiing om vidare læring og tilpasse opplæringa slik at elevane kan bruke rettleiinga for å utvikle kompetansen sin i sosiologi og sosialantropologi.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal vere uttrykk for den samla kompetansen eleven har ved avslutninga av opplæringa etter sosiologi og sosialantropologi. Læraren skal planleggje og leggje til rette for at eleven får vist kompetansen sin på varierte måtar som inkluderer forståing, refleksjon og kritisk tenking, i ulike samanhengar. Læraren skal setje karakter i sosiologi og sosialantropologi basert på kompetansen eleven har vist ved å formidle innsikt i ulike emne, samanhengar og problemstillingar i faget og ved å bruke faglege metodar og teoriar til å belyse dei.