Hopp til hovedinnhold
logologo
  • Høyringar
  • Kalender
  • Presse
  • Om Udir
  • In English
    • Velg nivå

      • Barnehage
      • Grunnskole
      • Videregående
    • Spesielt for

      • Private barnehager
      • Private skoler
      • Voksenopplæring
    • Annen opplæring

      • SFO
      • Kulturskolen
      • Folkehøgskoler
    • Barnehage

      • Rammeplan og støttemateriell
      • Barnehagemiljø
      • Omsorg
      • Lek
      • Læring
    • Skole og fagopplæring

      • Læreplanverket
      • Tilpasset opplæring
      • Vurderingspraksis
      • Skolemiljø
      • Opplæring i bedrift
      • Fravær
    • Temasider

      • Overganger
      • Minoritetsspråklige og nyankomne
      • Spesialpedagogikk
      • PP-tjenesten (PPT)
      • Samisk
      • Nasjonale minoriteter
    • Eksamen

      • Eksamen - oversikt
      • Finn eksamensoppgaver
      • Administrere eksamen
      • Forberede og ta eksamen
      • Muntlig eksamen
      • Privatisteksamen
    • Prøver

      • Prøver - oversikt
      • Nasjonale prøver
      • Kartleggingsprøver
    • Dokumentasjon

      • Vitnemål og kompetansebevis
      • Realkompetansevurdering
    • Kvalitet

      • Arbeid med kvalitet og kompetanse
      • Sikkerhet og beredskap
      • Ståstedsanalyser
      • Læremidler
      • Samarbeid med andre
    • Kompetansetilbud

      • Endringer kompetanseutvikling
      • Videreutdanning
      • Tilskudd for lokal kompetanseutvikling
      • Kompetansepakker
      • Alle kompetanseutviklingstilbud
    • Digitalisering

      • Digitalisering i skolen
      • Kunstig intelligens i skolen
      • Mobiler og smartklokker i skolen
    • Tall og forskning

      • Forskning og annet kunnskapsgrunnlag
      • Statistikk
      • Finn forskning og statistikk
      • Systemer for datainnsamling
      • Internasjonale studier
      • Barnehagefakta
      • Grunnskolens informasjonssystem (GSI)
    • Publikasjoner

      • Vetuva
      • Spørsmål til Skole-Norge
      • Spørsmål til Barnehage-Norge
      • Utdanningsspeilet
    • Brukerundersøkelser

      • Alle brukerundersøkelser
      • Elevundersøkelsen
      • Lærlingundersøkelsen
      • Foreldreundersøkelsen i barnehage
    • Regelverkstema

      • Barnehage – oversikt regelverk
      • Opplæring – oversikt regelverk
      • Spesielt for private skoler
      • Maler
      • Personvern (GDPR)
    • Tilsyn

      • Tilsyn - oversikt
      • Melde bekymring
    • Tilskudd

      • Tilskudd – oversikt
      • Tilskuddssatser

Du er her:

  • Læring og trivsel
  • Læreplanverket
  • Læreplanar
  • Logistikkfaget – modulstrukturert opplæring for vaksne
  • Om faget
  • Fagrelevans og sentrale verdiar

Logistikkfaget – modulstrukturert opplæring for vaksne (LOG05‑01)
Fagrelevans og sentrale verdiar

  • Bokmål
  • Nynorsk
  • Læreplan i Logistikkfaget – modulstrukturert opplæring for vaksne (LOG05‑01) - Nynorsk, PDF
  • Læreplan i Logistikkfaget – modulstrukturert opplæring for vaksne (LOG05‑01) - Nynorsk, Word
Til overordna del

  • Forsida av læreplanen
    • Fagrelevans og sentrale verdiar
    • Kjerneelement
    • Tverrfaglege tema
    • Grunnleggjande ferdigheiter
    • Grunnleggende bransjeforståelse
    • Produksjon og logistikkoperatørens rolle
    • Sertifisert og dokumentert opplæring
    • Kvalitet og økonomi
  • Vurderingsordning
  • Gyldigheit og innføring
  • Fagkodar

Laster

Vg3 logistikkfaget handlar om lagring, interntransport og klargjering av varer og gods til sending. Faget skal bidra til at lærlingane utviklar kompetanse i logistikkoppgåver i bedrifter og på person- og godsterminalar der vareflyt er ein del av verksemda. Faget skal bidra til at samfunnet på ein sikker og effektiv måte organiserer samferdsel og varetek andre sine verdiar under transport og lagring. Faget skal òg bidra til at arbeidslivet har strukturerte og løysingsorienterte logistikkoperatørar med kompetanse innanfor planlegging, drift og organisering av transport internt og eksternt.

Alle fag skal bidra til å realisere verdigrunnlaget for opplæringa. Vg3 logistikkfaget skal bidra til å utvikle identiteten til den enkelte som logistikkoperatør. Kritisk tenking blir utvikla gjennom arbeid med praktiske oppgåver der valet og utføringa til lærlingen har betydning for vareflyt, vare- og godshandtering og persontransport. Etisk medvit blir fremja gjennom refleksjon over ansvaret det medfører å vareta reisande og handtere andre sine verdiar. Engasjement blir utvikla når lærlingane erfarer korleis fagkompetansen deira bidreg til at personar, varer og gods kjem fram til rett stad til rett tid.

Verdigrunnlaget i opplæringa i overordna del

For faget:

  • Kort om teknologi- og industrifag
  • Modulstrukturert opplæring for voksne i videregående
  • Veileder om realkompetansevurdering i grunnopplæringen
Førre sideNeste side
Til toppen
  • Kontakt
  • Tlf: 23 30 12 00
  • Abonner på siste nytt
  • Personvernerklæring
  • Tilgjengelighetserklæring