Design og arkitektur (KDA02‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter design og arkitektur 1
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- bruke ulike metoder innenfor kreativ idéutvikling, individuelt og i grupper, for å gjennomføre og dokumentere en designprosess
- kartlegge behov for, undersøke og visualisere bærekraftige, helsefremmende og funksjonelle løsninger innenfor design og arkitektur
- tegne og visualisere rom og form ved hjelp av analoge og digitale verktøy
- tegne snitt, plan, fasade og projeksjonstegning og velge hensiktsmessig målestokk
- forstå og arbeide med hvordan menneskekroppens mål og proporsjoner danner utgangspunkt og er grunnleggende referanser for design og arkitektur
- vurdere og utforske kvaliteter ved form, farge, materialer og teknikk og bruke erfaringene i sitt eget praktiske arbeid
- bruke verktøy og verksteder i tråd med gjeldende retningslinjer for helse, miljø og sikkerhet
- prøve ut konstruksjoner, form og funksjon gjennom å bygge modeller og prototyper fysisk og digitalt
- kjenne til samiske kulturuttrykk og gjøre rede for særtrekk ved lokale og samiske form- og byggetradisjoner
- gjøre rede for hovedtrekk i håndverkstradisjoner og arkitekturhistorie fram til 1600-tallet og hente inspirasjon fra dette til eget arbeid
Underveisvurdering
Underveisvurdering Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i design og arkitektur 1. Elevene viser og utvikler kompetanse i faget når de gjennom kreative prosesser utvikler og visualiserer løsninger. De viser og utvikler også kompetanse når de bruker fagspråk og dokumenterer, presenterer, vurderer og bruker ulike teknikker og materialer i sitt eget arbeid. Videre viser og utvikler de også kompetanse når de arbeider med visuelle virkemidler, bærekraft og praktisk problemløsning i design- og arkitekturoppgaver. Elevene viser og utvikler videre kompetanse når de henter inspirasjon fra historiske, kulturelle og samfunnsaktuelle kilder.
Læreren skal tilrettelegge for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom å utforme varierte praktiske og teoretiske oppgaver som fremmer innovasjon, kreativitet og skaperglede. Læreren skal være i dialog med elevene om utviklingen deres i design og arkitektur, og elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetanse innenfor et bredt spekter av oppgaver relatert til design- og arkitekturfeltet.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har ved avslutningen av opplæringen etter design og arkitektur 1. Læreren skal planlegge og tilrettelegge for at eleven får vist kompetansen sin på varierte måter som omfatter forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i design og arkitektur 1 basert på kompetansen eleven har vist gjennom variert prosesser der målet har vært å skape løsningsforslag innenfor design og arkitektur.