Design og arkitektur (KDA02‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter design og arkitektur 2
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- bruke designtenkning for å utvikle bærekraftige løsninger for produkter, tjenester eller fysiske miljøer
- analysere brukergrupper, utarbeide kravspesifikasjoner og bruke fagbegreper i presentasjon, diskusjon og vurdering av sitt eget og andres arbeid
- visualisere ideer ved å bruke skisser, aksonometri, perspektiv og digitale verktøy
- reflektere over hvilken virkning og symbolverdi farger har, og synliggjøre hvordan fargebruk kan uttrykke følelser og markere identitet og tilhørighet
- eksperimentere med konstruksjoner, sammenføyninger og volum gjennom arbeid med modeller og prototyper
- arbeide med og ta hensyn til menneskelige behov og ny teknologi i design- og arkitekturløsninger
- undersøke og vurdere gjenbruk av materialer og drøfte hvordan bærekraft og miljø påvirker design og arkitektur
- utforske og bruke visuelle virkemidler i arbeid med grafiske og digitale produkter
- utforske og beskrive funksjonelle egenskaper og sanselige opplevelser ved design og arkitektur
- gjøre rede for stilarter, håndverkstradisjoner, byggeskikk og byplanlegging innenfor ulike kulturer mellom 1600- og 1900-tallet som inspirasjon til eget arbeid
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i design og arkitektur 2. Elevene viser og utvikler kompetanse i faget når de gjennom designprosesser utvikler og visualiserer bærekraftige og funksjonelle løsninger. De viser og utvikler også kompetanse når de bruker fagspråk og presenterer, reflekterer over, vurderer og utforsker løsninger, teknikker og materialbruk. Videre viser og utvikler de kompetanse når de arbeider med og ser sammenhengen mellom form, funksjon, bærekraft og brukervennlighet i design- og arkitekturoppgaver. De viser og utvikler også kompetanse når de tar i bruk historiske, kulturelle og samfunnsaktuelle kilder i sitt eget arbeid, og når de bruker visuelle virkemidler for å formidle egne løsninger og ideer.
Læreren skal tilrettelegge for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom å utforme varierte praktiske og teoretiske oppgaver som fremmer innovasjon, kreativitet og skaperglede. Læreren skal være i dialog med elevene om utviklingen deres i design og arkitektur, og elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetanse innenfor et bredt spekter av oppgaver relatert til design- og arkitekturfeltet.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har ved avslutningen av opplæringen etter design og arkitektur 2. Læreren skal planlegge og tilrettelegge for at eleven får vist kompetansen sin på varierte måter som omfatter forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i design og arkitektur 2 basert på kompetansen eleven har vist gjennom varierte prosesser der målet har vært å skape bærekraftige og funksjonelle løsningsforslag innenfor design og arkitektur